maandag 25 april 2005

Ouderwetse buikpijndag

Hè gezellig. Toen ik vanmorgen wakker werd wist ik meteen hoe laat het was. Buikpijntijd. Van die ouderwetse darmkrampen die je als een hazewindhond naar de wc doen laten rennen. De eerste paar keren leveren ook daverende resultaten op moet ik zeggen. Totaal geledigd voel ik me dan, heel zuiver. Helaas duren die gelukzalige momenten altijd maar kort, omdat de volgende lading zich alweer aandient.
Maar na drie - vier keer is de koek op. Dan geven mijn hersenen nog wel allerlei signalen door aan het eindstation van mijn intestinaal, maar eigenlijk zijn het loze alarmen. Hoe lang ik ook blijf zitten, de pot blijft leeg. De buikpijn houdt echter de hele dag aan en dat is dan weer een beetje jammer. Verklaarbaar is hij denk ik wel.

Om mijn spijsvertering op gang te houden slik ik al sinds mijn derde levensjaar pancreasenzymen. De alvleesklier (pancreas) maakt enzymen aan die het eten helpen verteren. Bij CF zorgt het taaie slijm ervoor dat de uitgangen van de alvleesklier verstopt raken, waardoor de verteringsenzymen niet meer bij de voedselbrij kunnen komen en het eten niet verteerd wordt.
De pancreasenzymen nemen dus de werking over van een deel van de alvleesklier.
Als ik vergeet mijn pillen in te nemen krijg ik dan ook vaak buikpijn. Mijn darmen zitten vol onverteerd eten en dat voelt niet lekker!

Toch heb ik gisteravond wel braaf mijn vijf Pancreases gepakt. Alleen zijn ze een beetje over de houdbaarheidsdatum...
Op de website van de NCFS stond een poosje terug al te lezen dat Pancrease niet leverbaar was doordat er in de Verenigde Staten problemen waren met het aanleveren van de benodigde grondstoffen.
Het probleem zou inmiddels zijn getackeld, maar bij bestelling van een nieuwe voorraad bij mijn apotheek bleek dat zij het spul pas eind mei weer binnen krijgen.
Ja, en dat is een beetje laat natuurlijk.

Gelukkig heb ik voor dergelijke gevallen altijd een noodvoorraadje van al mijn medicijnen in huis. Alleen bleek de Pancrease in dit geval niet via het FIFO-systeem te zijn gebruikt... Dom!

Zonet heb ik dus maar even met de CF-verpleegkundige in het ziekenhuis gebeld. Zij gaat regelen dat mijn longarts een alternatief voorschrijft voor de Pancrease. Want tot eind mei bedorven pillen slikken is voor niemand goed. Niet voor mijn buik en ook niet voor Sjoerds neus...

Geen opmerkingen: