woensdag 13 april 2005

Wat is sprayen?

Vandaag kreeg ik alweer een anonieme vraag naar aanleiding van mijn weblog! Hij of zij vroeg mij wat sprayen is.

Sprayen (of inhaleren, vernevelen of stomen) is een manier om medicijnen binnen te krijgen.
Ik gebruik hiervoor een elektrisch apparaat. Dit apparaat zet een medicijnoplossing (een vloeistof waarin het medicijn is opgelost) om in nevel, of mist. Op deze manier kan ik deze nevel inademen en komen de vernevelde medicijn gemakkelijk en in de juiste hoeveelheid in mijn luchtwegen terecht.

Mijn spraysessies beginnen altijd met 2 ml. NaCl (natriumchloride) en 1 ml. Salbutamol. De NaCl maakt het eerste slijm al wat losser en door de Salbutamol worden mijn bronchiën (=luchtpijptakken) wat verwijd, waardoor er meer ruimte ontstaat om de medicijnen in te ademen.
Daarna neem ik 2,5 ml. Pulmozyme. Dit is een speciaal voor CF-patiënten ontwikkelde slijmverdunner.
Tot slot neem ik 5 ml. Tobi. Tobi is een antibioticum dat ook speciaal ontwikkeld is voor CF-patiënten. Tobi valt de bacteriën aan die in mijn longen huizen en voor longinfecties zorgen.
De Pulmozyme gebruik ik alleen 's ochtends, de overige medicijnen 's ochtends en 's avonds.

1 opmerking:

sandy zei

ha irene,
ik zie dat het je gelukt is om plaatjes te plaatsen...is leuker he..de groetjes en veel schrijf plezier...

sandy