donderdag 18 augustus 2005

Twee Vandaag

Vanavond tussen 18:00 en 19:00 uur komt er een reportage bij Twee Vandaag over het allerlaatste FOK-kamp dat dit jaar werd georganiseerd.

Je bent jong en je wilt wat - lekker chillen op vakantie bijvoorbeeld. Maar als je een ernstige aangeboren aandoening als Cystic Fibrosis hebt, is dat vaak lastig. Om deze jongeren toch een leuke tijd te bezorgen, worden er al 30 jaar vakantieweken georganiseerd. Maar daar komt nu abrupt een einde aan.
Tijdens deze FOK-kampen, een afkorting voor Fibrosekinderen Op Kamp, is niets te gek; ballonvaren, karten, abseilen, feesten en vooral veel samen rondhangen en lachen zorgen ieder jaar voor een onvergetelijke week. Toch werd deze zomer het laatste kamp gehouden. Mensen met taaislijmziekte mogen elkaar namelijk niet meer ontmoeten. Uit onderzoek is gebleken dat ze elkaar kunnen besmetten met een gevaarlijke bacterie, de Pseudomonas Aeruginosa. Twee Vandaag volgde Jannie, Lieke, Kim en Daphne tijdens hun allerlaatste kamp.


Uiteraard heb ik ook gekeken! Samen met mijn ouders, Sjoerd stond helaas vast in de file. Ik vond het een hele mooie, indringende reportage die veel kanten van CF belichtte. Erna ontspon zich een kleine discussie tussen mijn ouders en mij over het segregatiebeleid. Met mijn visie als CF-patiënt tegenover de van mijn vader en moeder als bezorgde ouders. Toch kon ik niet anders dan mijn betoog eindigen met "Allemaal leuk en aardig, maar jullie hebben makkelijk lullen.". En dat kon mijn vader alleen maar beamen.

Er zal nog een hoop water door de Maas moeten voordat dit probleem is opgelost...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ik vond et ook zeker een heel mooi stukje:D heb je mij ook nog gezien :P k was een paar keer duidelijk in beeld..maar op kamp hebbe we ook aardig wat discussie erover gehad, maar iedereen doet et pp ze eige manier en bijna iedereen heeft scheit aan et segragatiebeleid..maa da kan je ver8e op zo;n laatste kamp.. kusje
Rianne

Mars zei

Hey Iren,

Tsja..lastig he. Ik blijf het ook lastig vinden hoor. Maar inderdaad, een ander heeft een toch een ietwat andere kijk op. Al snap ik die ouders ook wel..
Nou.. see you strakjes!!:-)
(ik heb trouwens ook gekeken met m'n ouders, goed he;))
Kussss