zondag 20 november 2005

Plaats-in-zin spel

"Wij doen altijd leuke taalspelletjes in bed!", zo bekende ons bezoek onomwonden tijdens het avondeten. "We maken bijvoorbeeld zinnen met daarin een plaatsnaam verborgen." Nieuwsgierig vroeg ik of ze daar dan eens een voorbeeld van konden geven. Na even denken rolde de volgende zin uit zijn mond: Let goed op het stijgende water, o dijkgraaf!.

Toen ze weer naar huis waren en ik de afwasmachine stond in te laden, borrelden de volgende (veelal Limburgse) plaatsnaamzinnen in me op:

- Wie gaat er mee even lopen?
- Doe niet zo simpel veldheer, sprak de rechter verbolgen.
- Niet vergeten morgen: het geld van de bel innen!
- Heb jij nog oesters in huis?
- Het water van de roer mondt uit in de Maas.
- Ben je nu alweer terug?
- Er waren tien sterke mannen die hielpen met de lier ophijsen.
- De venter liep moedeloos met zijn waar te leuren.
- Zou jij die valse reu vertrouwen?
- Die stronk is niet van jou, dat is hun selderie!
- Ik bedoel de hor naast het keukenraam.
- Hij keek ingespannen met de hengel ophalen en weer uitgooien.
- Zij stinkt zelf uit haar mond, zei stinkende Simon boos.
- Ik vond het erg sociaal dat hij zijn gevangen vissen terug naar de maas bracht.
- Toen het diertje al een week lang ziek in zijn kooi lag, bracht zij haar lemming toch maar eens naar de dierenarts.

Wie heeft er aanvullingen?

10 opmerkingen:

Tamara M. zei

Heb je ook nog oplossingen voor je zinnetjes? Ik weet er maar een paar:D (Maar mijn a'kundige kennis is ook beneden peil hoor:D)

liefs Tamara

Vitamitje zei

Venlo! ...? ...? Goes! Roermond! Weert! Lierop! Deventer :P makkie haha! :P oke, verder weet ik het ff niet :P Ben moe, ga sprayen en naar bedje toe :)
Kus!

Ard zei

Ik heb er twee:

"1,2,3, til, burgemeester Moors en Burgemeester Beinsdorp!"
Volgens mij zitten daar (minstens) vijf plaatsnamen in. Kom maar op, Irène!
"Kijk! Een zwarte ruiter, samen met een zwarte haan en een zwart schaap op een zwarte paard steken een zwart sluis in de troebele zwarte Waal over. Als dat zwart sluisje het maar houdt! En niet op dat zwaantje valt"
En deze "themazin" bevat er zelfs acht!

Nu jij weer!

Tamara M. zei

de laatste is haarlem maar de rest GEEEN idee...

groeten uit De venter :D

Irèneke's wereld zei

Nou Ard, ik heb mijn brein gekraakt en ben tot de volgende oplossingen gekomen...

Zin 1: Tilburg, 2 x Burgem (de plaats spel je echter met een u ipv een e) en Beinsdorp.
Zin 2: Zwarte Ruiter, Zwarte Haan, Zwarte Paard, 2 x Zwartsluis, 2x Sluis en Zwartewaal.

Nou jij en dan ik weer!

Tamara M. zei

IS het niet zo dat Ter Moors ofzo ook een dorp oid is? en die uit zin 2 ken ik helemaaaal niet:D Wat denk je, tijd voor een opfrissingscursusje?

Ard zei

Nou daar komen ze dan:
Zin 1: Tilburg, Est, Erm, Termoors (inderdaad Tamara) en Burgemeester Beinsdorp. Dat je die laatste niet had Irène, foei! Ik had hem niet eens verstopt!
Zin 2: Zwarte Ruiter, Zwarte Haan, Zwartschaap, Zwarte Paard, Zwartsluis, Zwartsluisje, Zwartewaal en Zwaantje.

Ard zei

En inderdaad, vergat ik Sluis ook nog.

Tamara M. zei

Zijn dat allemaal dorpen? hm... nooit van gehoord, behalve dan van zwartSLUIS misschien...en en Termoors en Tilburg natuurlijk;)

biefie zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.