donderdag 7 december 2006

BSUR

Onderstaande recensie pikte ik van de fansite van Jan Jaap van der Wal. Omdat er zoveel in zijn show gebeurde dat ik echt niet meer weet wat allemaal precies. Indrukkend vond ik hem in ieder geval!

Proloog
Rechtschapen, openhartig, droog, ad rem, kwetsbaar en standvastig; een woordelijke associatie karakteriseert Jan Jaap van der Wal ruwweg als zodanig.
Met name bekend van radio (Spijkers met Koppen) en televisie (Dit was het Nieuws, Coolpolitics); op toneel inmiddels alweer met zijn derde soloprogramma op de planken. Voorafgaand aan het theaterstuk maakte de veelzijdige cabaretier een zesdelige televisiedocumentaire voor het Liliane Fonds, getiteld "Jan Jaap van der Wal - Over de Wereld".

BSUR
Het is Engelstalige rapmuziek die het publiek de avond inleidt. Een decoratieve muur van gekleurde lampen en de letters BSUR ( Be As You Are) ondersteunt de Amerikaans aandoende stijl visueel.
Inhoudelijk vertaalt de voorstelling zich het best als beurtelings cynisch, politiek geëngageerd, omgevingsbewust, relativerend en licht moralistisch. 'Kleine' en 'grote' verhalen wisselen zich voortdurend af. Zowel het alledaagse als unieke wordt aangegrepen en verwikkeld in een filosofische aaneenschakeling. Hoofdthema raakt een ogenschijnlijk onopvallend verschil tussen 'echt' en 'nep'. Waar de massa o.a. Marco Borsato, Caroline Tensen en Ruud Gullit als deugdzaam ziet, legt Van der Wal de gebrekkigheden bloot. Zo wordt Borsato bekritiseerd om zijn gespeelde oprechtheid en schaamteloos commerciële instelling; Tensen en Gullit moeten het vooral ontgelden omdat ze enorme bedragen opstrijken voor werkzaamheden 'ten dienste' van het goede doel.
Het mag duidelijk zijn dat de content en samenstelling van de voorstelling grotendeels is beïnvloed door de opgedane ervaringen tijdens zijn reizen voor het Liliane Fonds. Steeds worden nationale thema's, 'human-interest' en gangbaar gedrag binnen de westerse kaders vergeleken met de waarden en gebruiken elders. Ongelijke verschillen tussen kansen en mogelijkheden enerzijds en optimisme en levensvreugd anderzijds worden benoemd en verklaard. Onderwerpen direct gerelateerd aan ontwikkelingshulp worden kritisch beschouwd. Grootschalige inzamelingsacties en gelijksoortige 'awareness' -acties worden door Van der Wal verafschuwd.
In een afwisseld komisch en diepgaand theaterstuk wordt het publiek gedurende anderhalf uur betrokken in de verhalen en beschouwingen van Jan Jaap van der Wal.

Epiloog
De theatervoorstelling BSUR van Jan Jaap van der Wal heeft een groot 'bezinkingsgehalte'.
Een aantal aangesneden thema's zet aan tot denken en doet wellicht twijfelen aan eerdere veronderstellingen en aannames. Van der Wal pretendeert niet de oplossing voorhanden te hebben. Op een aantal punten is het niet geheel duidelijk waar Van der Wal in zijn acties en gedrag afwijkt van de leidende voorwerpen uit zijn programma. Resultaat van de voorstelling is immers vooral 'awareness'; aanzetten tot actie blijft veelal achterwege.
De (subjectieve) waarheid wordt ondubbelzinnig - soms zelfs ietwat ongenuanceerd - verkondigd.
BSUR is een vormende, actuele, treffende en relativerende voorstelling en nog tot maart 2007 te zien.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Irène,
Zou je mijn naam onder de theaterrecensie van BSUR alsjeblieft willen weghalen? Bijna twee jaar nadat het vlotweg op een website over theater werd veropenbaard, verschijnt nu juist dat ietwat knullige stukje bovenaan als mijn naam wordt ingetikt in de zoekmachine van Google. Ik wil er liever niet meer mee geconfronteerd worden. Alvast bedankt.