maandag 22 januari 2007

Leuk: neuzen!

Dít is leuk! Ik vind het in ieder geval geweldig. En alle andere nieuwsgierige aagjes met een bovengemiddelde belangstelling voor andermans zaken vast ook.

Het idee is simpel. Maak zelf een briefkaart waarop je in woord en/ of beeld een van je geheimen aan het papier toevertrouwt. Stuur je steelse kunstwerkje gratis op naar een antwoordnummer en houd vervolgens de website of de papieren NRC Next in de gaten om te zien of jouw geheim al wereldkundig is gemaakt.

In november 2004 verspreidde de Amerikaan Frank Warren in het kader van een kunstproject 3000 ansichtkaarten op stations, kunstgalerieën en tussen bibliotheekboeken in de buurt van zijn woonplaats. De vinders werden uitgenodigd om op een beknopte, duidelijke en creatieve manier hun geheimen anoniem op de briefkaarten te zetten. In een maand tijd ontving hij een honderdtal geheimen op geknutselde ansichtkaarten. Hij stelde ze tentoon op Artomatic, een kunstfestival in Washington DC. Na afloop bleven de kaarten echter binnenstromen. Niet alleen uit zijn regio, maar ook uit andere staten van Amerika. Daarop besloot Warren de kaarten met anonieme geheimen te publiceren op een website, www.postsecret.com.

De redactrice die sinds 1 januari jl. met de Nederlandse variant van dit heimelijke project aan de slag is gegaan, heeft heel dapper verklapt welk geheim zij heeft ingestuurd. Ben ik even blij dat wij geen vriendinnen zijn!

Dat ik vroeger in een vlaag van pre-puberale woede de knoopjes van dat ene lelijke blousje van mijn moeder afknipte, hoeft niet meer op een briefkaart. Dat heb ik haar jaren later gewoon eerlijk verteld. Er zijn echter vast nog wel wat meer dingen die het daglicht eigenlijk niet kunnen verdragen, maar wellicht uitermate geschikt zijn voor zo'n ansichtje. De raderen draaien...

2 opmerkingen:

Vitamitje zei

Haha, wat leuk :)! Heb je al meer dingen bedacht?
xx Judith

Tamara M. zei

Haha leuk:)

Mag ik haar als vriendin? Ik vind t niet erg om een groot stuk taart te eten;)

xxx Tamara
p.s. Ik schrijf ook weer op mijn site!!