woensdag 10 januari 2007

Org-aandacht!

3 Jaar geleden besteedde Netwerk aandacht aan het nijpende tekort aan orgaandonoren. Arian, Ron en Kim (alledrie CF) vertelden toen waarom zij vonden dat het systeem op de schop moest. Het kamervoorstel om een 'iedereen-is-donor-tenzij systeem' in te voeren, heeft het kort daarna net niet gehaald. Minister Hoogervorst was van mening dat er middels voorlichtingscampagnes meer donoren konden worden geworven.

Deze week bleek dat het aantal transplantaties in 2006 met 8% is gedaald ten opzichte van 2005. Volgens Minister Hoogervorst ligt dat niet per se aan een falend beleid. Er kunnen ook andere oorzaken een rol spelen, zoals minder verkeersslachtoffers door een betere verkeersveiligheid. Weet je welke neiging ik niet kon onderdrukken toen ik dat hoorde? Ik stak mijn rechter wijsvinger zo diep mogelijk in mijn strot!

Vandaag sprak Netwerk opnieuw met Arian en Kim. Arian vertelde blakend van gezondheid dat hij dankzij zijn anonieme donor de kans op een tweede leven heeft gekregen. Hij kan alles weer! Het contrast met de Arian van 3 jaar geleden en die van nu is immens.
Met Kim gaat het minder goed. Haar lieve Ron is ruim een jaar geleden overleden. Het zuurstofbrilletje in haar neus getuigt ervan dat haar eigen gezondheid de laatste tijd ook nogal te wensen over laat.

Hopelijk ziet het nieuwe kabinet nu eindelijk in, dat het zo niet langer kan. Al vrees ik met grote vrezen, gezien het hoog Christelijk gehalte van de beoogde coalitie.
In mijn eigen vriendenkring gaat het gelukkig beter. Van één stel weet ik dat zij zich als orgaandonor hebben later registreren sinds we bevriend met hen zijn. Hopelijk volgen vele anderen hun voorbeeld...

Klik hier om de uitzending van Netwerk nog eens terug te kijken.
Klik hier om je als orgaandonor te laten registreren!

Geen opmerkingen: