maandag 16 april 2007

Functioneel fietsen

Wat is dat toch, met dertigers en fietsen?
Al bij verschillende bevriende stellen heb ik het nou gezien. En met mijn wenkbrauwen tot aan mijn kruin aanschouw ik.

Zolang ze nog geen dertiger zijn, verplaatsen ze zich probleemloos van A naar B op hun oude, vertrouwde sjees. Hier en daar roest hij wat en ook de bel doet het niet meer. Soit. Maar zodra ze twintiger-af zijn, begint het stantepede te kriebelen en lijkt hun lijf (of zit het tussen de oren?) welhaast te schreeuwen om een nieuwe, oerdegelijke Gazelle. Met honderd versnellingen, een ingenieus remsysteem én een glimmende bel. Het roestende barrel wordt na jaren van trouwe dienst bruusk verbannen naar de sloop. Stank voor dank.

Op een zonnige zaterdag trekken ze er getweeën knus op uit, op naar de lokale fietsenboer. Het plan is om meteen een dames- én een herenvariant aan te schaffen. En als de fietsenboer met zijn goede been uit bed gestapt is, lukt het ze zelfs om een leuke kwantumkorting te bedingen! Het leven is prachtig. Het lacht hun simpelweg tegemoet. Vanaf nu kan er elke zondag naar hartelust samen gefietst worden. Op hun glimmende, nagenoeg identieke tweewielers. Langs de bossen, over de hei, van dorp naar dorp.

Ik snap dat niet. Sterker nog, ik begrijp er geen jota van!
Als ik aan fietsen denk, zie ik mezelf weer moederziel alleen tegen de wind in trappen. Langs die oervervelende Rijksweg, waar geen eind aan leek te komen. Met de striemende regen in mijn verbeten gezicht. Keer op keer het gevecht met de zoveelste heuvel verliezen. Of dat mijn zwarte Kiplingtas voor -tigste keer door de uitgelubberde snelbinders van de bagagedrager is gegleden. En ik al zwabberend stug doorfiets, terwijl ik met mijn rechtervoet naar achteren gestoken de tas met een ferme por probeer te herpositioneren.
Je begrijpt, één bak ellende die ik onmogelijk met 'leuk', 'gezellig', 'ontspannend' of 'plezierig' kan associëren. Als ik fiets, is het puur functioneel. Even snel een brief posten, nog gauw een paar kleine boodschapjes halen. Niet meer, niet minder.

Maar wie weet hoe de vlag erbij hangt als het hier eindelijk zover is...
Gelukkig ben ik nog lang geen dertig! ;-)

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik herhaal: ik ben nog LANG geen dertig! Meneer H. wel, maar ik dus NOG LANG niet! En we hebben wel hele puike mooie fietsen!!

Mars zei

Nog Laaaaaaaang niet Iren???? Ik zou maar vast gaan sparen als ik jou was!

Kus, je Semi-Zus

Semi-again zei

Heeeeeeeeee heb je dat ff gezien??? Ik kan gewoon een reactie plaatsen! Was een spannend paar seconden; gaat ie wel, of gaat ie m niet plaatsen! In die paar seconden hevig geduimd, en u ziet: dat heeft zijn vruchten afgeworpen!:D
Apart..zit op dezelfde pc als anders.. XXX