vrijdag 13 april 2007

Van die dingen

Het is natuurlijk heerlijk! Half april en al 25°C.

Dus korte mouwen, blote benen, teenslippers, smeren met antiverbrand en bbq-luchtjes in de tuin.

Maar eigenlijk vind ik het soms toch ook gewoon best wel eng. Onze aarde warmt op, dat valt niet meer te ontkennen. Wanneer zouden we het kookpunt bereiken? Kunnen we het tij op tijd keren, kunnen we het slechts uitstellen of is het stiekem al lang te laat?

Ik scheid al jarenlang keurig het afval, in de lamp bij de voordeur zit een puike spaarlamp, de wasdroger draait bij voorkeur na 20.00 uur en als het even kan pak ik voor kleinere stukjes de fiets. Ik denk dus dat ik mijn eigen kleine steentje wel bijdraag aan het behoud van moeder aarde en het ecologisch welbevinden van mijn medemens. Maar of het genoeg is? Wie bepaalt überhaupt wat genoeg is? En wanneer weten we dat? Waarschijnlijk pas als het te laat is.

En toch denk ik meestal, het zal mijn tijd wel duren. Na mij de zondvloed.
Misschien zit daar wel de kern van het probleem.

4 opmerkingen:

Ard zei

De wasdroger verbruikt na 20.00 uur niet minder stroom! Het kost jou minder alleen, Irène. Daar heeft Moeder Aarde weinig aan.
Maar verder hulde voor je "groene vingers".

Irèneke's wereld zei

Daar heeft Moeder Aarde wel degelijk wat aan Ard. Want als ik minder geld uitgeef aan stroom, hou ik meer over om aan ecologische, milieuvriendelijke producten te besteden!

Ard zei

Dat is dan indirect en ook nog een niet sterk argument.
Weet je wat pas echt werkt? Het is eigenlijk zo simpel dat je het daarom waarschijnlijk over het hoofd gezien hebt. Hier komt ie: je was aan een waslijn drogen! Voor of na 20.00 uur maakt Moeder Aarde geen bal uit!

Irèneke's wereld zei

In mijn optiek helpen alle kleine beetjes. Of ze nou direct of indirect zijn.

Als ik écht milieubewust bezig wil zijn, moet ik de wasmachine en wasdroger de deur uit doen. En net als vroegâh op maandag mijn wasje in een tobbe doen. Met zo'n schrobding. En alles daarna inderdaad aan de waslijn te drogen hangen. Maar ja, gemak dient de mens...