woensdag 30 mei 2007

Noodkreet

Hoe de show er vrijdag ook uit gaat zien. Of de nier nou echt verloot gaat worden of niet. Al blijkt het achteraf tóch een Grote Campagnestunt te zijn. BNN heeft het geflikt! Het gaat deze hele week via alle mediakanalen al nergens anders over dan De Grote Donorshow. Het schrijnende tekort aan donororganen is in de schijnwerpers gezet. En vooral hoe dat komt.

Waar de politiek het opnieuw laat liggen, lukt het BNN wél om ons landje op z'n grondvesten te doen schudden! Want oei oei oei, wat springen we op de barricade als er een soort loterij gehouden wordt waarbij er een levende nier in het geding is. Wat hebben er dan opvallend veel mensen ineens wél een mening over orgaandonatie. Zo'n show kan toch niet! Zoiets doe je toch niet! De politiek moet ingrijpen! Terwijl het gros van diezelfde mensen tot deze massahysterie losbarstte, weigerde om zelfs maar over een codicil na te denken.

Voor veel mensen die ik ken, is het leven momenteel wel degelijk een loterij. Lisa, Twan, Eline, Tamara, Patrick, Remke, Robert en Monique zijn allemaal in de race voor een of meerdere donororganen. Zij kunnen niet anders dan afwachten. Hoop hebben en hoop proberen te houden. Zonder het zelf te willen, spelen ze een gevaarlijk spelletje in reservetijd. Ze zijn afhankelijk van de beslissing van dappere, moedige mensen. Mensen die durven te kiezen. Kiezen voor het levensgeluk van een ander op het moment dat hun eigen leven ophoudt. Hun spel is dan gespeeld. Maar ze gunnen die ander een kans op een extra speelronde.

Ik kan nog wel wat namen noemen. Namen van mensen die het godzijdank gered hebben. Die de tijd op de wachtlijst met hangen en wurgen zijn weten door te komen. Arian, Bas, Azarja, Robert, Maurice, Demi, Sandy, Esmé, Peggy, Elvira, Yun, Bob, Paul, Marjolein en Maarten.
Zij waren gelukkig niet afhankelijk van types als Arie Boomsma, die deze week in Vara TV Magazine doodleuk verkondigt zelf geen donorcodicil te hebben. "Ik vind het geen fijn idee dat ze na mijn dood in mijn lichaam gaan snijden." Weet je wat mij geen fijn idee lijkt? Het vooruitzicht op de verstikkingsdood! Jarenlang als een vis op het droge krampachtig naar lucht happend. Als je eenmaal dood bent, zijn er 2 simpele opties. A) Je wordt begraven en lekker opgepeuzeld door de wormen. B) Je gaat de oven in en komt er als een hoopje as weer uit. Wat heb je dan nog aan je organen? Wat is er dan nog over van dat 'niet zo'n fijne snijidee'? Helemaal niks. Nul komma bokkie.

Voor Pascale, Lex, Astrid, Martijn, Tessy en Bo kwamen de longen te laat. Zij hebben de strijd verloren. Hun nabestaanden moeten verder. Waarbij één vraag - rauw, schurend en totaal zinloos - ongetwijfeld regelmatig door hun hoofden spookt. Wat nou als er wel op tijd longen waren geweest...?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Helemaal mee eens irene,
ik ga kijken vrijdag.
En ik denk inderdaad heel veel wat als er wel op tijd longen voor pascale waren geweest ,ik voel me daar ook heel klote onder.
liefs manon

Melanie zei

Dit klopt uiteraard als een bus. Helemaal mee eens, niks meer aan toe te voegen!!

Maar daarnaast: laten zich ook aub meer mensen opgeven als bloeddonor!! Kleine moeite, groot geluk en ook heel hard nodig!

Fred zei

Hoi Irène,

Mooi geschreven van je!! Kan dat stukje niet op ons gastenboek plakken?
Groeten en tot horen!

Fred

Anoniem zei

Irene, ik hou van je.

Eline zei

AMEN!!! niks meer aan toe te voegen!
Je hebt het echt mooi verwoord!
Kus Eline

erna zei

Hoi Irene,

dat heb je even goed verwoord, jammer dat niet iedereen het kan lezen. Eigenlijk moet het verplicht worden om donor te worden.

Groeten erna

Laura zei

Ook ik sluit me geheel bij de rest aan!!
Liefs Laura