dinsdag 19 juni 2007

Pech Geen Budget

Na 2 nogal moeizaam verlopen telefoongesprekken (ik bleek haar eerste cliënt, zo vertrouwde ze me later toe!), kreeg ik vanmorgen 2 dames van het CIZ op bezoek. Het groentje had een ervaren collega meegenomen en voor mijn back up was Sjoerd even naar huis gekomen.
Onder het genot van een glaasje fris kwamen we in anderhalf uur tijd tot de conclusie dat mijn PGB-aanvraag met een negatief advies beantwoord gaat worden. Kort gezegd komt het erop neer dat Sjoerd op een booreiland moet werken, maar nu huilend en slapeloos ziek thuis is en ik het IQ van een borrelnootje moet hebben.

Mijn aanvraag was gericht op 'ondersteunende begeleiding'. Maar omdat het CIZ alles indiceert (ook bijvoorbeeld de huishoudelijke ondersteuning die uit de WMO komt), werd ons hele verhaal aangehoord en alles meegenomen. Een van de dames van het CIZ (de ervaren) vergeleek het beoordelingsproces met een trechter waar je aan de bovenkant alles ingooit en waar aan de onderkant na filtering iets of niets uitkomt. Niets dus, in mijn (ons) geval.

Omdat we samenwonen en Sjoerd gezond is, wordt verwacht dat hij - naast zijn full time baan - een hele hoop extra taken op zich neemt. Dat hij daar in de toekomst wellicht overbelast van raakt, is heel vervelend maar daar wordt nu niet naar gekeken. Als het tegen die tijd zo ver is, mogen we gerust een nieuwe aanvraag indienen en dan bekijken ze het opnieuw.
Bij mij werd er gekeken naar het al dan niet aanwezig zijn van regieproblemen. Dat houdt in dat je eigenlijk niet zelfstandig kunt functioneren en/ of handelen, bijvoorbeeld niet weet wat links en rechts is. Gelukkig is van een dergelijke stoornis geen sprake (al gaat dat rechts-linksvoorbeeld in de auto geregeld fout, maar is dat niet bij heel veel andere vrouwen ook het geval? ;-))

Naar een PGB kunnen we voorlopig dus fluiten. Enerzijds is dat natuurlijk wel jammer maar eigenlijk vind ik het anderzijds ook wel fijn om te constateren dat we nog niet volledig overgeleverd worden aan allerlei regelingen en potjes.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Je kan in beroep als je wilt.
Wij hadden het een aantal jaar geleden ook niet gekregen en zijn daar tegen in beroep gegaan, met succes (en met veel hulp van de persoon waar wij onze zorg inkopen)

Het kan dus wel, maar is een kwestie van volhouden en goede argumenten hebben.

HJ

Tamara zei

Het is een hoop gekut idd... Ik heb nu mijn huishoudelijke PGB nog, maar aankomend jaar word ik dan opnieuw "gekeurd" en omdat ik nu wél bij mijn ouders woon vinden ze dat dat zij dat maar moeten doen... Alsof ze niet nog een kind hebben en allebei 4 dagen werken...

Ze vragen soms wel veel van mensen hoor!

Anoniem zei

Hallo Irene

Ja kan het natuurlijk altijd proberen, maar gezien het dagschema dat je op 21 juni klaarblijkelijk in staat bent te voltooien denk ik dat het onterecht zou zijn dat je ook nog een PGB krijgt. Natuurlijk hoef je niet al je energie in het huishouden te steken, zodat je ook nog energie overhoudt voor leuke dingen maar als ik zo jou weblog lijkt dat toch nog steds aardig te lukken. Je hebt neem ik aan al een uitkering en aangezien je partner ook nog een inkomen heeft, denk ik dat Nederland zijn centen op een betere manier kan besteden. Begrijp me goed: ik gun het je van harte, maar als het op keuzes van het verdelen van geld aankomt denk ik dat er nuttigere/nodigere bestedingen zijn. Als je het toch heel nodig vindt dat iemand voor je schoonmaakt, moet het ook belangrijk genoeg zijn om er geld voor te reserveren,

groeten kees (cf, net getransplanteerd)

Irèneke's wereld zei

Hoi Kees,

Dank voor je reactie.
Toen we de aanvraag voor het PGB invulden, deden we dat met de gedachte 'niet geschoten is altijd mis'. Dat ik er gezien de huidige omstandigheden (nu nog) niet voor in aanmerking zou komen, had ik in alle eerlijkheid ook wel verwacht. Onze vraagstelling valt niet binnen de kaders die de overheid bepaald heeft. We weten nu wel waar we aan toe zijn en dat geeft in ieder geval rust.

Toch staat het PGB los van het (gezamenlijk) inkomen. Ook al ben je miljonair, als jouw situatie zo is dat je recht hebt op bijvoorbeeld ondersteunende begeleiding, krijg je daar budget voor. Dat is de andere kant van de regels die de overheid bedacht heeft. Wel is het zo dat voor sommige functies een eigen bijdrage wordt gevraagd. De hoogte daarvan wordt bepaald door de gemeente waar je in woont. Soms kan die eigen bijdrage 100% zijn en kost zo'n PGB dus meer dan het oplevert.

Gelukkig zien mijn dagen er maar sporadisch uit als die van 21 juni! ;-)

Wat fijn dat je getransplanteerd bent! Gaat alles goed?

Anoniem zei

Hallo Irene

Ik ben nu een kleine week uit ziekenhuis, en het gaat best wel ok, al is het nog wel wennen.
Moet trouwens zeggen dat ik je weblog al lange tijd volg en nog steeds blijft het leuk om te lezen.

groeten kees