zondag 16 september 2007

Befehl ist Befehl?

De globale invulling van onze weekenden ziet er de laatste maanden vrijwel wekelijks hetzelfde uit. Op zaterdag geven we geld uit en op zondag doen we ons uiterste best om het verkwanselde kapitaal zo snel mogelijk weer terug te verdienen.

Ik heb het hierbij natuurlijk over de werkzaamheden die 'de eigen zaak' met zich meebrengen. Je wil niet weten hoeveel formulieren, aanvragen en andere paperassen we het afgelopen halfjaar door onze vingers hebben laten glijden. Gelukkig lijkt het einde van de opstartrompslomp nu in zicht en kan Sjoerd zich gaan bezighouden met hetgeen waar het allemaal om begonnen is en wat hij écht leuk vindt.

Het spreekt voor zich dat ik waar mogelijk graag mijn steentje bij wil dragen aan het doen slagen van zijn (onze) toko. Ik ben toevallig een kei in administreren en daarbovenop een bovenste beste tikgeit. En helaas ook een beetje onzeker. Met mijn minimale werkervaring en daardoor ietwat verknipte zelfbeeld heb ik af en toe wat sturing nodig. Natuurlijk kan ik heel goed zelf nadenken, maar ik vind het krijgen van heldere instructies toch ook wel prettig. Ik weet dat ik kan zwemmen, ik heb mijn A en B, maar ook een beetje koudwatervrees. En Sjoerd pleurde me vanmiddag plompverloren in het diepe. Hij wist dat ik kon zwemmen, maar ik dacht dat ik verzoop.

Mijn directeur lief had gevraagd of ik een of andere overeenkomst op wilde stellen. Hij gaf me een voorbeeldje uit een boek maar ik moest hem natuurlijk toespitsen op de voor ons geldende situatie. Dapper begon ik te tikken maar alras brak het angstzweet me uit en begon ik tegen mezelf te murmelen. Moet dit erin? Of dit? En dat? Godver Sjoerd, ik heb nog nooit een overeenkomst uit mijn duim gezogen! Hoe moet ik nou weten wat jij erin wil hebben? Toen werd ik boos. En begon ik - heel kinderachtig - te schreeuwen. Ik voelde me zo dom en onzeker en nietig. Ik kon niet eens zelfstandig een contractje maken. Sjoerd - de schat - verontschuldigde zich. Hij ging er vanuit dat ik het leuk vond om zoiets zelf uit te zoeken. Niet dus! I am a tiktrut to the bone! Nadat hij duidelijk had aangegeven wat er van me verwacht werd, klopte ik de overeenkomst alsnog zo op het scherm.

Nooit gedacht dat ik, die nogal slecht tegen autoriteit kan, toch zo'n 'Befehl ist Befehl'-type blijk te zijn...

Geen opmerkingen: