vrijdag 25 januari 2008

Wroeging

We hadden het er al vaker over gehad. Dat we er niet bij na moesten denken over hoe lief die koe uit haar ogen keek voordat ze geslacht werd. En die wij nu smakelijk als onderdeel van onze pasta bolognese zaten weg te kauwen. Of hoe donzig en pluizig dat kleine gele kippetje ooit was dat nu geplukt en gebraden in ons gerecht verwerkt zat. Maar ja, de mens moet eten om in leven te blijven. Het waren zij of wij en wij staan nou eenmaal hoger in de voedselketen.


Toen ik dit filmpje laatst bij RTL Boulevard zag draaide mijn maag echter om. Verschrikt sloeg ik de handen voor mijn ogen en vroeg paniekerig aan Sjoerd "Is het al weg, is het al weg?". En sindsdien heb ik wroeging. Bij elk stukje vlees dat ik nuttig.

Helemaal vegetarisch kan (en wil) ik niet leven. Daarvoor vind ik de smaak van vlees gewoon te lekker. Bovendien lust ik (en Sjoerd toevallig ook) geen kaas op mijn boterham en alleen maar brood met zoetigheid is ook niet gezond. Maar we gaan onze vleesconsumptie wel proberen te minderen. Zaken als Valess, vis en gerechten met gesmolten kaas (dat lusten we gek genoeg dan weer wel) staan nu wat vaker op het menu. En af en toe een biologisch stukje vlees, met wroeging dat wel.

1 opmerking:

Juudje zei

Hey, dit stukje ken ik helemaal niet.

Dit is inderdaad een van de redenen dat ik wel vegetarier ben. Gelukkig lust ik wel kaas op mn brood (A). Net als voor vlees heb je voor vleesbeleg ook vegetarische oplossingen. De meeste vind ik niet erg lekker, maar de 'tuinkruidenpate' en 'filet americain' zijn best lekker :). Vind ik... Gewoon een tip ;)

Heel veel plezier in Parijs iig!!

xxx Judith