woensdag 12 maart 2008

Binnenpret

Rover zit er warmpjes bij.
Hij kan zich zowel binnen als ook buiten op verschillende locaties gerieflijk ophouden. In de woonkamer ligt zijn rode Fatboy, in het kantoor staat een knus mandje-met-zachte-fleecedeken en buiten heeft hij de beschikking over een heus nachthok met eigen huisnummer. Geïsoleerd en wel en voorzien van een riante mand-met-slaapzak.

Overdag mag Rover uithangen waar hij wil, maar 's nachts moet hij naar buiten. Want honden stammen af van wolven en die kunnen zich ook prima redden in een donker bos, zo redeneerden we streng toen we tot aanschaf van een hond overgingen. We konden niet bevroeden hoe soft Rover ons binnen enkele maanden wist te maken...
Want zodra de winter van 2004 zijn intrede deed kwam er al rap een uitzondering op de regel. Zodra het gaat vriezen mag Rover binnen slapen. Want aan een doodgevroren hond heb je ook niks. Zo luidde althans de oorspronkelijke definitie.

In de loop der tijd ben ik de regel echter nog wat flexibeler gaan interpreteren. Door ervaring leerde ik dat hevige slagregen en heftige rukwinden aan de nachtvorstwet konden worden toegevoegd. Van een natte hond word je immers ook niet blij. En toen ik tijdens een stormachtige nacht in bed lag en de wind om het huis hoorde gieren, verbeeldde ik me hoe Rover in één krachtige windvlaag werd opgetild en pardoes over het muurtje in de tuin van de achterburen belandde. Nachtmerries kreeg ik ervan!

En zo kwam het dat Rover tegenwoordig ook 's nachts steeds vaker binnen ligt. In zijn mandje-met-zachte-fleecedeken, dat ik aan mijn kant naast het bed neerzet als we gaan slapen. Zo knus! Sjoerd ligt dan meestal allang op een oor en krijgt daardoor maar half mee wat er aan de hand is. En ik mag hem dan graag nog even voor de gek houden, in zijn slaap-waaktoestand. Op zijn vraag of Rover vannacht alweer binnen slaapt antwoord ik ontkennend noch bevestigend. Dat is voor jou een vraag en voor mij een weet, waarom wil je dat weten, raad maar, doe de lamp aan en kijk zelf. Dat niveau. Erg flauw maar evengoed erg grappig.

Ook vannacht speelden we ons vaste riedeltje weer af. Maar net toen Sjoerd op het punt stond om op te staan en te gaan kijken, hoorden we links van mij een krachtige zucht. Vanuit zijn neus deed Rover zijn vertrouwde ffffff-geluid. Betrapt! Stomme hond... ;-)

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Irene, ik ben zo blij dat jij schrijft. Heb het stukje over Rover aan Julia voor gelezen, nou, het was ons uit het hart gegrepen omdat alle verschillende stadia met Rover ons zeer bekend voorkwamen. En je hebt in Sjoerd toch wel een erg begripvolle echtgenoot ( Ik schrijf dit natuurlijk mede ter bescherming van alle andere 50% van de wereldbevolking-mannen- op).
Ik zag in je vorige stukje dat je ook een verwoed DVD kijker bent en in dat kader aan jou de vraag of je wel eens van Doc Martin, William and Mary, Cold feet en Two thousand acres of Skye gehoord hebt. Het zijn alle Engelse series waarvan sommigen wel en sommigen niet op de Nederlandse TV zijn verschenen maar die stuk voor stuk tot de top van de (Engelse) TV en humor en drama behoren.
Als je belangstelling mocht hebben zullen we wel eens een serie naar jullie opsturen ( e-mail: j.v.roon@hccnet.nl) en ja, blijven schrijven alsjeblieft,
Veel liefs,
Hans en Julia

Anoniem zei

Quote: "Vanuit zijn neus deed Rover zijn vertrouwde ffffff-geluid. Betrapt! Stomme hond... ;-)"

Waarom, waarom die hond op het laatste moment uitschelden... eigelijk vind je het leuk, anders had je er niet zo vertederen over geschreven. Of slaapt hij vanaf heden weer buiten?

Maar, ik geloof nooit dat er bij mij op de slaapkamer een hond komt te liggen, een vrouw die slaapwandeld is genoeg voor mij... Af en toe ook heel grappig, als ze mij wakkermaakt, en de volgende dag van niets weet.

Wees inderdaad maar bij met Sjoerd, bij mij had die hond vaker buiten dan binnen gelegen.

Groetjes, Maarten

Lisa zei

En wie hebben we daar!? Haha

Maar ik moest wel heel erg lachen om je stukje. Zag het helemaal voor me. Jij die Sjoerd probeert te sussen en dan Rover die zichzelf verraad! Geweldig. Vind m nu nog leuker.....Rover dan he. Ja nou ja Sjoerd is natuulijk ook leuk. Dit gaat weer nergens over:D

Groetjes Lisa

Mel zei

Hoe populair Rover is, bedacht ik me gisteren weer. Wij stapten bij familie H. in de auto en J. zegt heel rustig "Hé daar loopt Sjoerd". Al rijdend gooi ik de deur open, spring uit de auto en roep alleen maar "ROVER!!!"... Al knuffelend hem de auto laten zien, later heb ik Sjoerd ook nog maar even begroet...
Sjoerd vond dit tafereel redelijk normaal maar J. vond me maar onbeleefd, wel de hond begroeten maar de baas/vader pas veel later ;-)

Marije zei

@Rover: Je bent nog slechts één stap verwijderd van een plekje midden op het grote bed tussen Irene en Sjoerd in. Doe je best!

Anoniem zei

Hihi, hoe herkenbaar. Alleen slaapt onze hond al járen bij ons in de slaapkamer. Nadat hij in het begin als puppy ons nacht na nacht wakker hield met zijn gehuil en ik bij de dierenarts vroeg hoe dit op te lossen was zijn antwoord; zet de bench maar naast het bed. Na een paar maanden is hij zo gemakkelijk dat hij naar de gang geplaatst kan worden en dan uiteindelijk naar de kamer. Zo gezegt zo gedaan. Alleen is Bennie nooit meer onze slaapkamer uit geweest. Wel zó gezellig. (maar soms 's nachts die schéten van die hond...., vreselijk).

groetjes Alie