donderdag 10 april 2008

Flintstones fotografie

Yabba-Dabba-Doo! Eindelijk hebben we onze Flintstonescamera vervangen voor een iets minder prehistorische koelkast.

In de zomer van 2004 schaften we onze eerste digitale camera aan. De keuze viel destijds op een vrij goedkope Maginon, een of ander b-merk van de MediaMarkt. Omdat we niet zo goed wisten in welke fotografeerhoek we onszelf moesten plaatsen en er daarom niet meteen kapitalen aan uit wilden geven. Met dit speledingetje konden we dat mooi uitvinden.

We bleken nogal luie fotografen. En dat lag voor een groot deel aan de camera. Het ding was namelijk zo snel als een overjarige schildpad die afremt in de bocht. Als er zich een Kodakmoment aandiende, waren we op voorhand te laat om het vast te leggen. Omdat we eerst de camera uit de tas en vervolgens uit het hoesje moesten wrikken. Daarna ontstond een worsteling met het lensklepje die gevogld werd door gepriegel met het aan-knopje. Nadat de camera dan eindelijk aanstond en scherpgesteld was, wat meestal ook wel een halve minuut duurde, waren we al snel zo'n twee minuten onderweg. En da's best lang als je van snelle snapshots houdt... Of, ook heel hinderlijk, de batterijen waren om de haverklap leeg. Om over het onhandzame formaat van het toestel nog maar te zwijgen.

Met onze Olympus FE-340 hopen we de technische traagheid in elk geval ondervangen te hebben. Daarnaast is hij lekker plat, met een groot scherm, meer megapixels en dito digitale zoom. En twee oplaadbare accu's! En daarmee hebben we dus echt geen excuses meer om de camera niet te trekken...

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Irène,

dat klinkt mooi! wanneer krijgen we de eerste (misschien ook wel te snelle) foto's te zien!

Groeten

Fred

Marjolein zei

En dit doet me dan weer herinneren dat ik echt nu toch echt eens een nieuwe moet gaan kopen. Ik denk er al maanden aan. Een klein vraagje voor jou, reageert de nieuwe die jij hebt erg op beweging? Degene die ik nu heb geeft namelijk wazige foto's als ik ze maak, door mijn trillende handen. Heel irritant! Ik moet er dus één hebben die tegen wat beweging kan :)
Liefs, Marjolein

Nancy zei

Hoera, meer foto's in je blogs!

Irèneke's wereld zei

@Marjolein: Volgens mij is die van ons redelijk trilvast. Er zitten meer menu's op dan me lief is en die ik hoogst waarschijnlijk toch nooit ga gebruiken...

Ik weet imiddels dat er camera's bestaan met een zogenaamde steadyfunctie, of zoiets. Die hebben een speciaal snufje waarmee trillingen van buitenaf toch niet op de foto te zien zijn. Bij de MediaMarkt staan bij elke camera de belangrijkste gegevens op zo'n klein kaartje en bij sommige toestellen stond die functie vermeld.

Ik vermoed dat een rondje Google je een heel eind op weg kan helpen... Succes!!!