maandag 28 april 2008

Het versje van Flipje Verschuur

Een van de zoektermen waarmee mensen op mijn blog terecht komen is 'Versje van Flipje Verschuur'. In september 2005 stond het bij een opsomming, 78 x Irèneke. Voornamelijk om eens uit te vogelen hoe je in html rijtjes maakt. Waarmee de zoekers naar onze Flip natuurlijk nog niet echt tevreden zijn gesteld, kan ik me zo voorstellen.

Daarom een toelichting op mijn ervaring met Flipje.
Het versje van Flipje Verschuur is een van de vele rijmpjes en korte verhalen in het kinderboek Vrouwtje Vertel-maar van Lea Smulders. De huidige staat van het boek verraadt dat ik het vroeger verslonden heb. De voorkant van de kaft ontbreekt en de zachte, bijna stofachtige bladeren worden bijeen gehouden door niet meer klevende plakband. Als driejarige dreumes was het versje van Flipje Verschuur zwaar favoriet. Er kwam een punt dat ik het relaas dermate vaak gehoord had, dat ik het van woord tot woord kon opdreunen én daarbij de bladzijde op het juiste moment omsloeg. Tussen de tweede en derde strofe. Eat that, Mozart! ;-)

Het versje van Flipje Verschuur

Ken je het versje van Flipje Verschuur,
Die aan de kraan zat, wel meer dan een uur?
Flipje was stil op een stoeltje gekropen,
Draaide de waterkraan helemaal open.
Spetterdespat, zo deed toen de kraan.
Flipje zei: kijk, dat heb IK nou gedaan!

Bij dat gespetter en bij dat gespat
Werd Flipjes bloesje verschrikkelijk nat.
Maar welk jongetje zal daar nu op letten,
Als je zo heerlijk met water kunt spetten?
Plens, deed het water met vrolijk geluid.
Maar toen opeens was het helemaal uit.

Oef, zuchtte Flipje, wat heb ik gedaan?
Waar blijft het water nou toch uit de kraan?
Eventjes draaide hij nog een het knopje
Maar uit de kraan kwam geen druppel of dropje.
Weet je waarom hij geen water meer kreeg?
De kraan was in ene keer helemaal leeg!

Hola, de moeder van Flipje Verschuur
Keek even later verschrikkelijk zuur.
Hoe, zuchtte moeder ontdaan bij haar eigen
Moet ik nu koffie- of theewater krijgen?
Hoe was ik straks Flipjes kleren weer schoon?
Het is ontzettend vervelend gewoon.

Flipje, die stil op een stoel had gestaan,
Duwde zijn mondje tot vlak bij de kraan.
"Water," zo riep hij, "kom gauw uit het gaatje,
Doe het alleen dan maar voor mijn mamaatje.
Nooit zal ik nog zo gaan knoeien met jou.
Watertje, watertje, kom nu maar gauw!"

Grummel-de-grom, zei toen eensklaps de kraan.
Blub, zei het water en het kwam er al aan.
Moeder heeft vlug maar de ketel genomen
Toen ze het water weer vrolijk zag stromen.
Tja, en wat denk je dat Flipje ging doen?
Die gaf aan zijn moeder een heel dikke zoen!

1 opmerking:

ankelle zei

Hoi Ineke,

Wat fijn om te zien dat jij het voorleesboek Vrouwtje Vertel maar heb. Mijn, en mijn kinderen, hun favoriet. Ik heb hem ook gehad maar is onvindbaar helaas. Nu ben ik een babyshower voor mijn dochter aan het organiseren en heb iedereen gevraagd hun favoriete voorleesverhaaltje mee te brengen. Zo ontstaat er een origineel voorleesboek voor mijn 2 kleinzonen, ja ze is zwanger van een tweeling. Haar favoriet was Marleentje doet de poppenwas, letop, let op let op. Zou jij mij die kunnen doorsturen?
Mijn e-mailadres is
annekenico@hotmail.nl

Je zou me hier erg blij mee maken.

Groetjes,

Anneke