woensdag 28 mei 2008

Donja

Het moet zo'n 20 jaar geleden zijn dat ik haar kreeg. Ze kwam helemaal uit Spanje en was getooid met rode strikjes in haar oren, een gouden halsbandje om haar nek en een plastic reservoir in haar buik voor twee penlite-batterijen. Als ze die in had, liep en kefte ze dat het een aard had. Mijn oom en tante hadden in die tijd net een nieuwe hond en die heette Dounja. Omdat mijn hondje best op haar leek en ik nogal in een kopieerfase zat, besloot ik mijn eigen kleine pluchen kefbeest Donja te noemen.

Vandaag wisselde Donja van baas. Gisteravond snorde ik haar op op de zolder van mijn ouderlijk huis. Ze was wat kleiner dan ik me haar herinnerde en over haar gele vacht zat een waas van grijs stof. Maar haar strikjes zaten nog net zo parmantig als toen en haar kettinkje glom me onveranderd tegemoet. Voordat ze kon verhuizen moest er wel nog wat werk verzet worden. Want dit ding in deze toestand in een kinderkamer neerzetten is vragen om astma. Doortastend nam mijn moeder de afwasborstel en een fles Dreft in de hand en begon voorzichtig over Donja's vel te schuren. En warempel, onder de grijze stoflaag verscheen prompt mijn gele hondje. Gedragen op een keukendoek verhuisden we druppende Donja even later naar de garage, alwaar mijn vader met de hogedrukspuit in de aanslag stond. Het hondje moest drogen en dat vroeg om grof geschut! Het was ronduit vertederend om te zien hoe vier volwassen mensen zich om een klein geel knuffelbeest hadden geschaard. Ons geluk kon niet groter zijn toen 's avonds laat ook nog bleek dat Donja het op twee volle penlites nog steeds deed!














Of het tussen de beide dames Donja gaat klikken moet nog blijken. Maar wie kan een Donja nou niet weerstaan?

2 opmerkingen:

Tamara M. zei

Owwww wat een lieve foto! *smelt*

Komt vast goed tussen die twee Donja's!
Tot zaterdag!

liefs Tamara

Kata zei

Geniale foto van Donja (the dog) met Rover. En de foto van Donja (the baby) met jou en Sjoerd is, zoals we al wisten, vertederend.
Grappig om te lezen wat vooraf ging aan het toonbaar worden van Donja met de rode strikjes! Geestig!
Nu staat ze parmantig op de kinderkamer te wachten tot Donja iets meer besef krijgt van haar omgeving en met haar kan spelen.