zaterdag 17 mei 2008

Thermae 2000

Hoe dichterbij het tripje kwam, hoe meer de zin erin me verging. Het vooruitzicht aan veel lillend bloot vlees in (te krappe) bikini's en overdadige lichaamsbeharing op plekken waar ik het bestaan niet van wil weten maakte me ronduit chagerijnig. Tot gisteravond was ik in dubio. Werd het mijn badpak of toch mijn bikini? Het was maar goed dat ik een korte pasronde inlaste, want het badpak bleek in droge toestand reeds te flubberen, laat staan wat ermee gebeurde als het nat was... Wat op zichzelf natuurlijk een prettige constatering was. En waardoor de bikinischrik ook wat afnam.

Gelukkig waren we het er thuis al unaniem over eens. Geen sauna's of andere verplicht naakte oorden voor ons! Blote oma's en bejaarde bungelende klokkenspellen in hete Finse hutjes of stomende Turkse hokjes waren niet aan ons besteed. We zouden ons beperken tot de thermale baden en whirpools, een ontspannende lichaamsmassage en een bezoekje aan de relaxbioscoop met Kinjoy Shiatsu stoelen.

De baden waren een doorslaand succes! Het heilzame water had een bijzonder aangename temperatuur en je voelde de eeuwenoude mineralen op je huid prikken. Tot ik na vier uur dobberen rode uitslag begon te ontwikkelen, toen was de lol er wel vanaf. Tussen het drijven door gaven we ons over aan een wellness massage. Sjoerd kwam na een klein uur kneden helemaal loom de tafel af. Voor mij was de ontspannende massage echter allerminst een relaxte ervaring. Ik kroop al met hoofdpijn van die typische zwembadlucht op de behandeltafel en heb me vervolgens 50 mintuen liggen verbijten. Mijn hoofd moest in zo'n kuiltje liggen maar dat paste niet helemaal. Of het kuiltje was te klein of mijn hoofd te groot. Mijn wimpers lagen in elk geval stevig in de verdrukking en daardoor schuurde ik eigenhandig de waterproof mascara in mijn ogen. Tim, de masseur die zich over mij ontfermde, zei nog dat een massage geen pijn mag doen. Nou, werkelijk overal waar hij me aanraakte deed het zeer. In mijn schouders bleken nogal wat knopen te zitten. Dat kon van het hoesten komen, zo sprak Tim tussen twee kuchjes door. Dat leek me sterk want zoveel hoest ik toch ook weer niet? Toen we onze massages boven een smakelijke maaltijd zaten te evalueren gooide Sjoerd er echter doodleuk overheen dat ik echt wel altijd met opgetrokken schouders rondloop en dat dat verhaal van die knopen dus best aannemelijk is.
De Kinjoy Shiatsu stoelen waren een avontuur op zich! Het mechanisme in mijn stoel bleek nogal stroef te werken. De massagerol liep automatisch van boven naar benden en weer terug en kneedde ondertussen lekker mijn rug. Maar steeds als de rol bij mijn nek was beland piepte en kreunde de stoel dat het een aard had. In plaats van naar de kalmerende beelden op het scherm voor me te kijken en via de koptelefoon op mijn hoofd te luisteren naar het getjilp van exotische vogels en klaterende watervallen lag ik me te focussen op wanneer de stoel waarop ik lag er definitief mee op zou houden. Ik kreeg acuut de slappe lach, wat op zich ook behoorlijk ontspannend werkte.

Na zes uur Valkenburg vonden we het leuk geweest. Al met al was het een hartstikke leuke middag. We hebben ons een breuk gelachen, in onze oversized badjassen en 'zich aan je voeten vastzuigende slippers'!

1 opmerking:

Kim zei

Toch altijd fijn die cf schouders! ;)
Maar Thermae Valkenburg is dus wel een aanrader? Vooral als het geen verplicht naakt oord is!