woensdag 13 augustus 2008

Anne = Lisa

Toen ik vanmorgen werd gewekt door het geluid van smsjes wist ik het eigenlijk al. Met mijn ogen stijf dichtgeknepen bleef ik liggen. Ik wilde de buitenwereld nog even niet binnen laten. In de hoop dat het daarmee niet waar zou zijn. Dat het maar een boze droom was.

Het was geen droom. Het is de keiharde werkelijkheid. Lisa heeft het niet gered. Lisa, toonbeeld van nimmer aflatend optimisme en inspiratiebron voor velen. Ze heeft dubbel verloren. Ten eerste van het monster dat CF heet en haar langzaam van binnen aanviel en opat. En ten tweede van het falende donorbeleid in dit land. Want wat als we wél een ander systeem hadden gekend? Wellicht was er dan wél op tijd een long gekomen en had ze nu de hoofdrol in haar tweede leven gespeeld.

Al de hele dag moet ik denken aan het liedje 'Anne' van Herman van Veen. Dat vond ik vroeger al zo'n mooi liedje. Vandaag kwam het besef dat het de verkeerde titel heeft gekregen. 'Lisa', zo had het moeten heten.

Lisa, de wereld is niet mooi
Maar jij kan haar een beetje mooier kleuren


De wereld is inderdaad vaak niet zo mooi. Maar Lisa heeft met haar sprankelende persoonlijkheid de mijne - en ook die van Sjoerd - heel veel kleur en glans gegeven. Ondanks het verdriet dat haar gemis met zich meebrengt, probeer ik de glanzende kleuren te blijven zien.
Lisa zou niet anders gewild hebben. En ik ook niet.

7 opmerkingen:

Kim zei

Jij en Sjoerd ook veel sterkte!

Toen ik vanmorgen wakker werd gebeld en zag dat het Daphne was wist ik ook al hoelaat het was en wilde ik niet opnemen...

Lisa was echt een voorbeeld cf-er!
Blijf kijken naar de glanzende kleuren!! Ook al moet je ze soms even zoeken!


xxx

Jannie zei

Inderdaad kijken naar de glanzende kleuren en mooie herinneringen! Maar het blijft natuurlijk zo oneerlijk dat het er niet veeeel meer hadden mogen zijn!

Nogmaals veel sterkte!

xxx

Joeltje zei

Je verwoordt het weer heel mooi en het klopt als een bus: Lisa kon met haar gulle lach en optimisme, de wereld een beetje mooier kleuren.
Sterkte jullie twee, we denken aan jullie.

Tamara M. zei

Heel veel sterkte gewenst jullie ook!

liefs Tamara

Anoniem zei

Zoveel woorden,zoveel gedachten maar ik krijg ze niet getikt...nogmaals sterkte

xxxKitty

Nick zei

Mooie woorden. En terecht. LIsa heeft mij zeer geïnspoireerd.

Ik wens je heel veel sterkte met dit grote verlies.

Nick.

Mars zei

Lieve Iren,

Soms zijn er van die momenten dat je moet denken aan mooie mensen, mooie herinneringen. Zo denk ik regelmatig nog even aan Lisa. Maar ook aan jullie, de speciale band die jullie hadden. Ook al zijn we nu een paar jaar verder. Na een paar jaar is het geen vanzelfsprekend gespreksonderwerp meer. Daarom wil ik even laten weten dat het nog wel degelijk mijn gedachten passeert.

Knuffeltjes!