zondag 28 september 2008

Leestip: Ademloos van Kim Moelands

In de loop van de jaren is het rijtje boeken waarin CF voorkomt - al dan niet in meer of mindere mate - steeds groter geworden. En dat is naar mijn mening hartstikke goed! Immers, hoe meer aandacht voor de ziekte, hoe meer bekendheid.

CF-patiënte Kim Moelands schreef het adembenemende boek Ademloos en dat ligt vanaf nu in de winkels.
Met het boek gunt ze de lezer een kijkje in haar leven. Op aangrijpende wijze vertelt ze welke wending haar leven neemt als haar allerliefste Ron de strijd tegen CF verliest. Na tien jaar een gelukzalige twee-eenheid te hebben gevormd, moet ze plots alleen verder. Zijn lijdensweg loopt haast naadloos over in die van haarzelf. Aan rouwen om Ron komt ze amper toe, omdat de taaie klauwen van CF ook haar onverbiddelijk bij de keel grijpen. Met vallen en opstaan weet Kim op bewonderenswaardige manier de grip op haar leven terug te krijgen. Een belangrijke rol in dit proces is weggelegd voor de Bosnische straathond Balou; zelf ook door het leven getekend.

Tijdens het lezen van Ademloos wordt er een stroom aan emoties losgemaakt. Liefde, verdriet, frustratie, verbazing, woede, angst, blijdschap, humor, vertedering. Het verhaal van Kim beneemt je letterlijk de adem. Ook als je geen longaandoening hebt.

Voor wie meer verhalen over CF wil lezen:
Geef me vleugels - Tine Symoens (1991)
Toen Nora nog sprak met dolfijnen - Max Dendermonde (1992)
Winst uit verlies - Ietje Liebeek-Hoving (1997)
Ik voel me goed - Martin Buysse (1999)
Leven - Leo van Duijn (2003)
Laat me niet stikken - Ruben Prins (2006)
De stoel van God - Paul Brand (2006)
Ademloos - Kim Moelands (2008)
Adembenemend - Jerry Tillema (2008)

Voor wie meer informatieve boeken over CF wil lezen:
Zelfzorgboek Cystic Fibrosis - Stichting Augustus (1996)
Eten bij CF, waarom is dit zo belangrijk? - NCFS (1997)
Hoe kom ik aan Cystic Fibrosis - Anneke ten Kate (1999)
Wat doe ik aan Cystic Fibrosis - Anneke ten Kate (2000)
Mijn zusje heeft Cystic Fibrosis - Anneke ten Kate (2002)
Een kleine fout in mijn codering - Ruud Temmink (2002)
Medicijnen bij Cystic Fibrosis - NCFS en DGV (2003)
Opgroeien met Cystic Fibrosis - Jacquelien Noordhoek en Marga Schiet (2004)
Wat ze je niet vertellen - Jacquelien Noordhoek en Dorien Holtslag (2006)
Cystic Fibrosis en onderwijs (2006)
Cystic Fibrosis en fysiotherapie - NCFS (2007)
Cystic Fibrosis en kinderen krijgen - Elly van Es (2008)
Richtlijnen diagnostiek en behandeling van Cystic Fibrosis - NCFS (2008)
Ziekenhuis survivalgids - Yvonne Prins (2008)

Laatst aangepast op 08-10-2008

2 opmerkingen:

Elly zei

Hoi Irène,
Ik heb de afgelopen 24 uur alleen maar gelzen, gehuild en geschaterd ofwel Kims boek verslonden. Vanmiddag om 13.00 uur had ik het uit. Hoe bizar is het voor ons om dit boek te lezen.
En wat kan ze schrijven, jezusmina ...
Iedereen dus: lezen en vanavond naar Netwerk kijken!

Anoniem zei

ben ook al aan t lezen
alles zo herkenbaar maar ook zo confronterend
prachtig
manon