woensdag 1 oktober 2008

Brilsmurf

Ik wist dat het ergens rond deze tijd van het jaar moest zijn. Om en nabij 10 oktober. Die datum zat althans in mijn hoofd. In mijn administratie was echter geen enkel aanknopingspunt te vinden. Omdat de nota van twee jaar geleden linea recta naar de ziektekostenclub was gegaan. Een telefoontje naar mijn vrienden van het CZ bevestigde mijn vermoeden. Het toeval wilde zelfs dat ik uitgerekend per vandaag weer recht heb op de 24-maandelijkse vergoeding.
En dus spoedde ik me heden middag tussen de buien door naar de brillenboer hier in het dörp. Voor een verse oogmeting en een kek montuurtje. Want het is altijd een heel gedoe; een bril uitzoeken. Ik lijk er patent op te hebben áltijd voor het verkeerde montuur te kiezen. Achteraf hè. En dan natuurlijk spijt als haren op mijn hoofd en twee jaar lang met een rotbril rondlopen. Om het patroon vervolgens te herhalen. Steeds opnieuw.

Toen ik een jaar of vijf was kreeg ik mijn eerste brilletje aangemeten. De montuurmode was in 1984 lang niet zo uitgebreid als tegenwoordig en dus viel een karig ijzeren jongensmodel mijn poezelige snoetje ten deel. En elke middag na school zo'n vleeskleurige sticker om mijn luie oog aan te zwengelen. Wat níks heeft geholpen. Het loerijzer erna was ook te erg voor woorden. Inmiddels had het fenomeen meisjesmontuur haar intrede gedaan en was de verantwoordelijke ontwerper helemaal los gegaan. Het gevaarte was wit met blauw en vooral GROOT. Van ruim boven mijn wenkbrauwen tot ver op mijn wangen: overal kon ik zien. Intussen ben ik aan mijn tiende exemplaar in 24 jaar toe. En naar mate de jaren verstreken beging ik de ene brilblunder na de andere. Een te groot montuur voor mijn kleine eierhoofd met redelijk dicht bij elkaar staande ogen (a la George Bush...), te zwaar, te onhandig, te streng (volgens Sjoerd). Er was altijd wel wat.

Daarom heb ik het deze keer anders aangepakt. In de winkel paste ik zowat elk montuur dat me op het eerste gezicht aansprak. Vervolgens maakte ik samen met de opticien een top drie van potentiële exemplaren. Die mocht ik een dagje mee naar huis nemen om in alle rust uit te proberen. Kon Sjoerd ook meteen keuren. En als ik dan morgen terug ga voor de oogmeting heb ik hopelijk een weloverwogen besluit genomen. Ja. Nu alleen nog even de goede kiezen...

8 opmerkingen:

Anoniem zei

FOTO!!!

kunnen we met zijn allen een beetje helpen, poll-tje er bij?

Groeten XX Fred

Anoniem zei

Dat vind ik nou eens een strak plan van Fred!!
Laat het ons maar eens zien Irène ;-)

Groetjes,Kitty xxx

Yehudith zei

Ja, goed idee :D

Show us :D

xx, Judith

lielie zei

Ik ben toch ook wel reuze benieuwd geworden!!!!!

foto misschien?? hihi

dikke kus Annelie

Nancy zei

Wat een toeval: ook ik draag al 24 jaar een brilletje! Hoewel, ik ben wel eens vreemd gegaan en heb een paar jaar pogingen gedaan met lenzen. Die steeds eindigden in OF niet goed zien OF pijnlijke ogen.

Succes met het uitzoeken, het is een crime, helemaal mee eens. Wat ik wel tegenwoordig doe is lenzen in en dan pas brillen passen. Zodat ik, met mijn -8 , nog een klein beetje een idee heb of ik zelf de bril ook leuk vind staan.

Tamara M. zei

IEdereen hier heeft ook dezelfde ideeën he;) Ik vind het een heel goed idee van Fred, fotooo's!!:P

MAar zou je onderhand niet eens wijzer zijn geworden van alle "verkeerde" monturen? Je weet wat je níet staat, dan moet het dit keer wel goed gaan!!

xxx Tamara

Anoniem zei

Fred, briljant plan.

FOTO's !!!!

hj

Kim zei

Ja ik ben het ook met Fred eens!
Maar had jij ook geen lenzen?
Succes met kiezen!
xxx