dinsdag 28 oktober 2008

Irène de spaarzame

Zoals het een gezonde (nou ja, spreekwoordelijk dan) Hollandse meid betaamt, ben ik dol op spaaracties. Elke denkbare zegel wordt hier met open armen - en uitgestoken natte tong - ontvangen. Mijn met DE-punten bij elkaar geschraapte Oililyservies is hiervan het beste voorbeeld. Maar ook de kristallen wijnglazen in de kast en de luxueuze messenset die ons aanrecht siert zijn keihard bij elkaar geplakt.

Momenteel spaar ik bij de Plus supermarkt mee voor het gratis boodschappenpakket ter waarde van veertig euro. Bij elke bestede tien euro krijg je een zegel cadeau en als je vijftig zegels hebt geplakt, is je spaarkaart vol. Als je het even doorrekent, is het natuurlijk een dikke sigaar uit eigen doos. Want je moet eerst voor vijfhonderd euro boodschappen kopen. En dat gebeurt met zo'n zegelsysteem in het achterhoofd toch net wat royaler dan anders. Een extra bus scheergel, vijf rollen wattenschijfjes, nog maar een pak rijst. Ik ben verworden tot een gewillig slachtoffer van de commercie. Alles om op een rond bedrag uit te komen. Want niks is zo frustrerend als uiteindelijk 28,95 euro te moeten afrekenen. Dan mis je op een haar, of een tube tandpasta, na die verdraaide derde zegel!

Als Sjoerd en ik op vrijdagavond samen de weekendboodschappen doen, gaan we meestal naar Jan Linders. Hij vindt het daar veel relaxter en op zich heeft hij daar ook wel gelijk in. De winkel is een stuk overzichtelijker ingedeeld, je kunt je auto fatsoenlijk parkeren en het is er niet zo "horetig druk" (zijn woorden). Maar ja, geen zegels hè. Op het moment alleen dierenstickers. Die gaan dan weer linea recta naar de immer dankbare kinderen C., maar daardoor blijft mijn spaarkaart akelig leeg.
De kans dat ik hem op tijd vol krijg, slinkt hierdoor met de dag. Aanstaande zaterdag sluit de actietermijn en ik kom maar liefst veertien zegels tekort. Nu kan ik natuurlijk nog snel voor honderdveertig euro aan waspoeder, vaatwassertabletten en de beste supermarkt wijn inslaan, maar dat zou een beetje raar zijn. En zielig. Want we kunnen natuurlijk best zonder 'gratis' boodschappenpakket. Kredietcrisis of niet. Maar het is de sport hè. Sparen is mijn lust en mijn leven.

Toen ik vandaag mijn twee zegels gretig in ontvangst nam, bromde ik tegen de caissière dat ik het waarschijnlijk toch niet ging halen. Dat vond ze erg vervelend voor me. Extra zegels kon ze me niet geven, maar een gratis tip deed ze me wel van de hand. Ik kon namelijk in de loop van de week geregeld eens binnen lopen en in de gaten houden welke klanten hun zegels niet hoefden. Omdat zij hun kaart wel al vol hadden. Wellicht dat ik die dan kon krijgen! Ja hoor, alsof ik daar tijd voor heb. Om een beetje de hele dag als een zegelloze zuiger bij de kassa's te gaan lopen patrouilleren. Zelfs mensen met een uitkering hebben wel iets beters te doen...

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, maak het dan af, die laatste zin mis ik :)

Mensen, heb je een paar zegels over stuur ze dan op naar dit spaarzame bedelende type !!

hj

Irèneke's wereld zei

@HJ: Hap! Da's niet nodig, want dat heb jij al gedaan! ;-)
Bovendien belde mijn schoonmoeder dat ze er nog negen voor me klaar heeft liggen. Er is dus nog hoop... Muhahahaha!

Anoniem zei

Test!

Anoniem zei

Wowwww hij doet t gewoon anoniem wél!!! Dat was ik dus, ik ga terug naar je stomavla om daar mijn werkelijke reactie te plaatsen..Let's pray..!

Oh ja, "ik" ben natuurlijk Mars, maar dat snapte je zelf ook wel! Maar even voor de nieuwsgierige lezers onder ons..;-)

Anoniem zei

Hier momenteel boodschappenpakketzegels bij SuperdeBoer. Zelfde liedje: net niet de lekkerste winkel van het dorp, en met een vergeten pondje gehakt of half brood kom je er niet. Zelfs samen met mijn moeder gaat het niet lukken. Paniek, want dit is de laatste spaarweek!!!

Nog een gratis tip: zouden die zegels niet op marktplaats te vinden zijn?

groetjes Nancy

Irèneke's wereld zei

@Nanacy: op marktplaats wemelt het van de zegels. Allemaal te koop! Waar is toch die goeie ouwe tijd dat we onze medemens gewoon iets gunden? Als ik zegels van Super de Boer had mocht je ze zó van me hebben. Sterker nog, ik kwam ze brengen! Op mijn blote knietjes kwam ik naar Leusden gekropen. Ik zweer het! (Maar helaas, ik heb ze niet...)

Joeltje zei

Sjeij oet manne..ich bin oach van de zegels... en helaas, mijn manlief gaat nergens anders naar toe dan naar de Linders. Om dezelfde redenen als die van jou ook gebruikt. Dus helaas. Ik kan je er niet aan helpen. Maar..ik vraag ut Bets eens. Wie weet?!

Anoniem zei

Je kunt deze zegels morgen nog koen voor 80 cent per stuk.... ook gelijk de doos mee nemen want inleveren kan ook uiterlijk morgen....

Marije