zondag 7 december 2008

Groundhog day

De hoofdlijnen van onze zondagbesteding worden de laatste tijd gekenmerkt door een tamelijk hoog Groundhog day-gehalte.
We slapen uit. We eten en douchen. Ik spray en dan kunnen we op pad.

Eerst naar de bouw. Daar schiet ik wat foto's van de vorderingen en leegt Rover zijn blaas tegen het hoekje van de bouwkeet tegenover ons huis. Vervolgens rijden we een rondje door ons nieuwe dorp. Terwijl Sjoerd de zwarte sloep door de wijk manouvreert, zit ik luidkeels naast hem te jubelen. Dat ik er écht zó'n zín in heb. Dat het écht een goede keuze is geweest om voor dít huis te kiezen. En dat ik háást niet meer kan wáchten tot het eindelijk zo ver is.

Daarna zetten we koers naar de Volvodealer. Om te zien of onze nieuwe zwarte voiture al in de startblokken gereed staat. Wat nooit het geval is. Wel staat er een hoop ander glimmends in de showroom waar we ons uitgebreid aan verlekkeren. Onze edele billen hebben het grijze leer van de V50 nog niet eens aangeraakt, maar de opvolger is al uitgezocht. Bij wijze van spreken.

Wat volgt is een uitje naar de Media Markt. Die ligt praktisch tegenover de garage dus daar ben je zo. Blijkbaar varen veel mensen wel bij een repeterend patroon, want het parkeerterrein van het Retail Park staat immer tjokvol - voornamelijk Duits gekentekend - blik en in het paarse gedrocht kun je steevast over de koppen lopen. Bij onze Duitse electronicagigant is het de kunst het pand met zo min mogelijk meuk te verlaten. En dat is een forse uitdaging! Zo ongeveer in het pad tussen de platte tv-schermen en de dvd-afdeling krijg ik een gezellige hypo en sla ik zwalkend en zwetend fluks een flesje nutridrink achterover.

Eenmaal thuis ontkurken we een koude fles witte wijn en borrelen we haast zonder het te merken de avond in. Tegen de tijd dat het 'zondags eten' (voorgekookte aardappeltjes, sperciebonen uit de diepvries en een lekker vleesje) bereid moet worden, ben ik vaak te lodderig om me langer dan twee minuten in de keuken op te houden. Onze taakverdeling is misschien niet helemaal eerlijk, maar aan aangebrande aardappelen heeft niemand wat. En dus beperk ik me tot het klaarzetten van de pannen op het fornuis, het verzamelen van alle te bereiden waar en het openknippen van zakjes en verpakkingen. Sjoerd braadt met een combinatie van boter en liefde het vlees. Ik giet tot slot de pannen af en drapeer het geheel kunstig op onze bordjes.

Rond half tien ben ik weer terug op aarde en slepen we gezamenlijk de met was volgeladen strijkplank naar de woonkamer. Terwijl Cheryl Linda leuk staat te lachen naast 26 gouden koffertjes en ondefinieerbare dingen uithaalt met de kansgenerator, werk ik de complete was weg.
En zo staan we aan het eind van de dag toch weer helemaal quitte waar het huishoudelijke taken betreft.

Heerlijk, zo'n Groundhog sunday!

2 opmerkingen:

Lotte zei

Oooh wat herkenbaar weer. We zitten nu een jaar in ons nieuwbouwhuis (weet je wel met diezelfde wc-pot) en we zeggen nog heel vaak tegen elkaar: 'Weet je nog toen we naar dit huis verlangden en elke zondag razend benieuwd waren naar het muurtje dat weer gebouwd was!' Het stomme is dat alleen nieuwbouwmensen dat verlangen begrijpen, maar het is heel fijn om na een jaar nog wel eens terug te denken aan de momenten dat we het huis nog niet hadden en nog benieuwd waren naar de uitgezochte vloer, keuken en verf in het echt!
En dat groundhog-day-gevoel is in je nieuwe huis nog fijner! Vooral niet denken dat je hier ooit nog weggaat. Het bijzondere van een nieuwbouwhuis (mijn ervaring en die van de buren...) is dat je alles zelf hebt uitgezocht en dat je er al maanden (jaren!) mee bezig bent en dat het dus gelijk als jouw huis voelt!!!
En die tijd ervoor is slopend. Duurt eeuwen!

Joeltje zei

Heerlijk hè, een nieuw huis. Wij zitten hier nog vaak op de bank te verzuchten hoe blij we zijn dat we dit huis hebben gekocht en hoe mooi het is en hoe groot en hoe fijn en hoe leuk enzovoorts enzoverder.
En het klopt als een bus wat Lieke zegt: doordat je het allemaal al zelf hebt uitgezocht, voelt het direct als thuis. En wordt steeds meer af: dan een oprit, dan een tuin en steeds weer ben je blij met alles wat afkomt. HEERLIJK!!!
Maar naar het retail park op zondag? Are you OUT of your mind?