dinsdag 20 januari 2009

Spraysores

Dat ik blij ben dat ik in Nederland geboren ben en woon lijkt me helder. Niet alleen omdat het een bijzonder fijn landje is, maar ook gezien de staat van mijn genen waarin ik ter wereld kwam. Chromosoom zeven is net iets minder goed gelukt tijdens mijn conceptie en daardoor heb ik CF. Waarschijnlijk had ik allang niet meer geleefd als ik in, pak 'em beet, Pakistan geboren was. Misschien was het daar zelfs niet eens tot een diagnose gekomen, laat staan een deugdelijk behandelplan.

Meestal is deze blijheid een vanzelfsprekendheid. Het is zo, maar je staat er niet dagelijks bij stil. Vergelijk het met het water dat uit de kraan komt. Pas als de waterleiding kapot is en je huishouden droog valt, breekt de paniek uit en realiseer je je pas weer hoe wonderbaarlijk het eigenlijk is om op elk gewenst moment over water te beschikken.

Toch werd ik van de week ook CF-technisch weer even op mijn plaats gezet. Mijn E-flow (sprayapparaat, zie ook het label jargon voor uitleg) was namelijk kapot. Gelukje één was dat ik nog ergens een reserve sprayapparaat had staan, onder een dikke laag stof. Het tweede moment waarop ik me realiseerde welk een bofkont ik eigenlijk ben, was toen ik de oude bromsnor aanzette. De blauwe Porta-neb ziet eruit als een tosti-ijzer. Of een campingstofzuiger. En zo'n geluid maakt het ding ook! Mijn hemel. Alle omgevingsgeluiden worden overstemd door de brullende compressor als ik, eens zolang als met de E-flow, zit te vernevelen.

Een belrondje langs diverse farmaceutische bedrijven en een blijkbaar waarheidsgetrouwe imitatie van het euvelpiepje dat het ding keer op keer uitkreunt, leerde dat er waarschijnlijk een breuk zit in het kabeltje dat van het sprayapparaat naar de vernevelkamer loopt. Gisteren werd er een nieuw kabeltje opgestuurd en vandaag zat het al bij de post! Vanavond zal dus blijken of we het met ons allen bij het rechte eind hadden...

Kort sprayen in stilte is zo veel fijner dan een half uur in het oorverdovende gebrul zitten! Hoor maar...

7 opmerkingen:

Tamara M. zei

Rover zit daar echt zo van: Wat doe je me aan:O Doe dat herriemaakding uit!

Maar ze zijn idd wel snel met opsturen van die dingen. Ik had een nieuwe batterijenoplader de ene dag aangevraagd (hij was stuk) en de andere dag was ie er al!! Echt fantastisch:D
Nou kan ik tenminste weer lekker zitten op de bank tijdens tv kijken, niet meer helemaal naar voren omdat het stopcontact zo;n eind weg zit;)

xxx Tamara

Louise zei

Mijn god.... :S

Ik hoop dat Tamara gelijk heeft en het slangetje heul snel komt.

Irèneke's wereld zei

@Tamara: Rover ziet er altijd zo bleut uit. Bleut is trouwens Limburgs. Voor sukkelig. Zal wel een Duitse oorsprong hebben.
Anyway, Rover is een eutjebleutje. En hij was gek genoeg niet bang voor de campingstofzuiger. Is hij wel voor de gewone trouwens. Maar dat is dan ook het enige.
Mijn batterijen zijn al jaren kapot. Ik spray dus altijd in de nabijheid van een stopcontact. En de pc of tv. Anders is het niet te doen.

@Louise: het kabeltje ís er dus al. En ik ga het zometeen uitproberen!

Anoniem zei

Wat een pokkeherrie maar wat goed dat ie het nog deed.

Marije

Tamara M. zei

Al jaren kapot? Das ook niet handig, heb je helemaal niks aan die functie. Kunnen ze dat niet maken oid? Ik vind het het fijnst dat er batterijen in zitten! (nouja buiten dat ie stil is:P)

xxx Tamara

Anoniem zei

Rover stond erbij en keek ernaar... Achgossie, dat koppie van 'm!
Maar goed dat hij geen karaktertrekken van mijn Jelle heeft, anders had je nu een sprayapparaat gehad met tandafdrukken....

Liefs uut Zeeland,
Inge

Anoniem zei

Wat is Rover toch een dotje!!
En zo kalm, van wie zou hij dat nu hebben?
En hij is echt niet Bleut!! Tja ze zal dat apparaat natuurlijk bedoelen.
Groetjes uit Berg , Inge en de Rest