woensdag 18 februari 2009

Complex vraagstuk

Zomaar een gesprekje. Opgevangen in de rij voor de kassa van de supermarkt. Tussen een jongen en een meisje die net moeilijke sommen hadden gehad en samen nog even de stof doornamen.

Jongen: "Ik ken nog een heel moeilijke som!"
Meisje: "Oh ja?"
Jongen: "Ja. Hoeveel is min acht erbij puntjepuntje is tien?"
Meisje: "Mín ácht erbij puntjepuntje is tíén?!"
Jongen: "Ja. Min acht erbij puntjepuntje is tien."
Meisje: "Oh, volgens mij is dit een deelsom..."

Je hoorde haar hersenen kraken. Inmiddels schoof de rij een stukje op naar voren. Terwijl ik de inhoud van mijn karretje op de lopende band legde, installeerde het rekenkundig duo zich genoeglijk op de inpaktafel. Het meisje krabte wat op haar wollen muts. De dame voor me en ik keken elkaar geamuseerd aan, een wederzijdse kipoog volgde. Intussen kookte ook mijn hersenpan haast over. Ik ben zo dramatisch slecht in rekenen...

"Ik weet het! Achttien!" klonk er opeens hoog en luid vanaf hun plekje op tafel. "Goed zo!" riep de jongen blij uit.
En tevreden wandelden ze samen naar buiten.

Zeg me, wanneer werd het leven ingewikkelder dan een moeilijke rekensom?

1 opmerking:

Maarten zei

Citaat: Zeg me, wanneer werd het leven ingewikkelder dan een moeilijke rekensom?

Op het moment dat je maatschapijleer kreeg, toen keek je verder, en storte je beschermde wereld in...

Tenminste zo voelde het bij mij... denk ik, iets met zwart gat...

Groetjes,