zaterdag 14 februari 2009

De Gelegenheid

Eigenlijk zouden we vanavond naar Claudia de Breij in Weert gaan. Voor de tweede keer maar liefst, omdat ze de eerste keer dat we haar zagen zo'n verpletterende indruk op ons maakte. Erg musical-esk en eigenlijk helemaal niks voor ons. Ach, soms moet je eens gek doen. Dat dachten wij niet alleen. Want eerder deze week liet Albert van RTL Boulevard ons weten dat ze ziek is. Hetzelfde schreef nu.nl. Op haar eigen site stond een berichtje met dezelfde inhoud en de mensen van het theater waren ook niet te beroerd om ons te mailen. En te bellen. Wel zeven keer plus een ingesproken voicemailbericht. En daarna mailde ze ook nog zelf, Claudia. Dat vond ik echt heel erg attent. Maar ook zo jammer. Want ik had me ontzettend op ons rendez-voustje verheugd.

Hallo Weert!

Het liefst zou ik u dat zaterdagavond toeroepen vanaf het podium, maar als ik dat probeer hoort u nu niet meer dan:

'...a...o....ee..!'

En dat dan ook nog heel zachtjes. Ik ben mijn stem kwijt. Stom he? 'Acute laryngitis', zegt de dokter. Een ontsteking van het strottenhoofd die ook de stembanden aantast. Mondje dicht dus. Terwijl ik me verder tip-top voel (dankuwel hoor), maar zonder stem begin je weinig als je grappen en liedjes wilt maken.

Afzeggen is het laatste wat je wilt, als artiest. Waarschijnlijk heb ik het daardoor ook zover laten komen; die griep, u weet wel, die griep die u waarschijnlijk ook heeft (gehad) heb ik verwaarloosd vanwege de tournee, en omdat je nou eenmaal niet afzegt. Dus nu zegt de stem zelf maar af. Jammer. U heeft allemaal kaartjes gekocht, en iemand opgescharreld om mee te gaan ('He, getverdemme, Claudia de Breij?', 'Jawel joh, kom nou mee' 'Ja maar 't is Valentijnsdag' 'Ach joh, niets zo romantisch als een avondje Claudia in Weert!' ) en misschien zelfs wel een frisse jonge oppas geregeld voor uw bloedjes van kinderen. Bel de oppas maar af (of ga gezellig met haar uit, heb je toch nog wat aan je zaterdagavond) en boek haar vast zondag 22 maart kan. Want dan komen we alsnog. Ik laat me Weert niet afnemen zeg.

Tot dan, en mijn excuses,

Uw stille liefde

Claudia de Breij


Dus moesten we iets anders verzinnen voor het zaterdagavondprogram. Valentijnsdag-zaterdagavond nog wel! En dat was bepaald geen eitje. Want al onze vaste restaurantjes bleken reeds volgeboekt. Na vijf loze belletjes en "Sorry, we zitten vol!" te hebben aangehoord, voelde ik ons al een klein beetje Jozef en Maria op zoek naar een stal. Daar hoeft het dus geen Kerst voor te zijn. Bijna zagen we ook ons dinerplan in het water vallen. Maar gelukkig was het bij het zesde telefoontje raak. Driemaal scheepsrecht in de rebound. Nota bene in het kleinste restaurant van Roermond kregen we De Gelegenheid om om zeven uur aan te schuiven. Er was nog precies één tafeltje vrij. Omdat er vlak voordat ik belde een annulering was geweest. En zo kwam het dat we tóch nog romantisch tafelden op deze van commercie doordrenkte dag.

Erna lukte het me zelfs om Sjoerd mee te slepen naar daar waar de kroegen zijn. Sinds de horeca rookvrij behoort te zijn, heb ik nog amper aan den lijve ondervonden hoe dat nou is. Niet in een hoeststuip schieten zodra je een café binnenloopt. Helaas stapte ik bij de eerste de beste kroeg toch vol in een blauwe rookwolk en schoot ik alsnog in een piepend gekuch. Rechtsomkeert dus maar! In het etablissement waar ik het gros van de zaterdagavonden van mijn tienerjaren sleet, stonden gelukkig geen asbakken op de vertrouwde, smoezelige perzische lopers op tafel. De wijn was er nog even zuur en ook een lokaal drankorgel met vervelende dronk zorgde voor het gebruikelijke entertainment.
The more things change, the more they stay te same!

6 opmerkingen:

Tamara M. zei

Jee balen dat het niet door ging zeg!! Ik heb haar 2 weken geleden gezien en het was ZO gaaf!! Echt super! Geniet er maar van als ze wél komt, want het is echt de beste voorstelling ooit (vond ik dan;))

xxx Tamara

aapie zei

jammer dat het niet door ging, anders hadden jullie op de koffie kunnen komen, want dan was je vlakbij geweest!

aapie zei

jammer dat het niet door ging, anders hadden jullie op de koffie kunnen komen, want dan was je vlakbij geweest!

Marielle B. zei

Ja, ik las in de krant dat ze voorstellingen afgezegd had. En dan net weer degene waar jullie heen zouden gaan! Wel jammer, maar gelukkig hebben jullie toch nog een leuke Valentijnsdag gehad.
X Marielle B.

Elke zei

Wel lief dat ze dan zelf ook nog eens een mail stuurt! Zullen er haar niet veel na doen denk ik..

Moet wel toegeven dat ik nog nooit van haar gehoord heb:) Maar ik woon dan ook in het verre buitenland he!

nancy zei

Ik baal ook: ik heb maar 1 set kaartjes voor De Breij voor dit seizoen en wanneer is het optreden? Een week na mijn keizersnee.... Boehoe.