maandag 2 februari 2009

Decente vent

Ondanks dat het kwik in de thermometer boven de vorstgrens bleef steken, moest de gevoelstemperatuur onder het vriespunt liggen. Verkleumd wreef hij in zijn ruwe handen. Zijn warme adem vormde dampende wolkjes in de lucht toen hij sprak.

Of hij koffie wilde, vroeg ik. Nee, dat hoefde niet. Lichtelijk verbaasd trok ik een wenkbrauw op. Iets anders warms dan misschien? Ja, als ik thee had luste hij dat wel. En zijn maatje wilde ook wel een bakkie. Allebei met suiker graag.

Met twee opgetrokken wenkbrauwen liep ik op het aanrecht af. Ik vulde de waterkoker, diepte twee mokken uit het keukenkasjte op en hing de theezakjes alvast klaar in de bekers. Mijn verbazing bleef groeien. Bouwvakkers die geen koffie dronken?

Nadat de klus voor vandaag geklaard was, belde hij aan om te zeggen dat ze het morgen af kwamen maken. Mijn blik viel op de tjokvolle emmer die achter hem op het looppad stond. Hij was tot de rand gevuld met stukken afval. Op de omliggende klinkers was geen houtspaan meer waarneembaar. Onverhoopt ontwaarde zijn oog er toch nog een, schalks verscholen in het dorre groenperk naast het pad. En terwijl hij bukte om het kleinood op te rapen kroop zijn jas omhoog. Ongewild maar met de aantrekkingskracht van een magneet op ijzer richtte ik mijn blikveld angstvallig op het tafereel. Wat ik te zien kreeg was echter allerminst schokkend. De band van zijn spijkerbroek met daarboven een hoog opgetrokken thermobroek vormden een zeer decent bouwvakkersdecollete.

Toen hij even later opnieuw aanbelde en me de theemokken aanreikte die nog op het grasveld stonden, wist ik het zeker. Dit was met afstand de meest fatsoenlijke aannemer die ik ooit ontmoet heb.

7 opmerkingen:

Linda zei

JA HOOR !!
Doe mij maar adres en telefoonnummer enzo. Wij hebben ook nog een verbouwing voor de deur...

Oh nee... zuiden van het land he? Bietje te ver waarschijnlijk.

Tamara M. zei

eindelijk!!

Beter dan die twee die we laatst over de vloer hadden.. Geef mij het nummer van jouw vent maar;)

xxx Tamara

aapie zei

* en ze schudt vol ongeloof haar hoofd* Dit kán niet waar zijn!

Joeltje zei

Liep je écht het aanrecht af? Wat deed je er dan op?

Wij hadden zo'n stelletje deze zomer ook hier. In de vorm van de hoveniers. Wat een verademing.

Irèneke's wereld zei

@Linda: je moet het zelf weten maar wat mij betreft zijn ze elke reiskosteneuro waard...!

@Tamara: voor Deventer geldt hetzelfde.

@Aapie: Rooij toch? Dat komt al meer in de richting. Maar volgens mij dat jouw handyman alles zo goed zelf, daar heb je geen extra kracht bij nodig. En hoe hij erbij loopt heb je zelf in de hand!

@Joeltje: ja? Is dat raar? Je weet toch dat wij een keuken met niveauverschillen hebben? Met een kurkentrekkerglijbaan, doorkruipbuizen en slingertouwen. Had ik echter allemaal geen zin in toen ik thee moest zetten. Ben dus gewoon maar het aanrecht afgelopen... ;D

Joeltje zei

@Irèneke's wereld: ow ja, nu je het zegt. Dat was me laatst al helemaal niet meer opgevallen, inmiddels ben ik er zo aan gewend. Aan die kurkentrekkerglijbaan. En die slingertouwen.

Miranda zei

Waar heb je die gevonden???? Ik ben bang dat ze na bovenstaande reacties al weer vol zitten qua planning, maar het lijkt me heerlijk. Hier moet ik altijd de hele benedenverdieping dweilen als ze alleen maar de ketel hebben schoon gemaakt. Ongelofelijk wat een bende ze er van kunnen maken.
Maar nog een paar weken en dan schop ik ze definitief met z'n allen m'n huis uit en is het KLAAR!!