zondag 22 februari 2009

Oh oh Den Haag...

...waar is mijn handtas, dat is de vraahaag?!

Omdat we geen carnaval zouden vieren, maar wel een leuk uitje wilden maken.
Omdat er een foto bestaat waar ik op het Binnenhof op een bankje zit, maar ik me niet meer kan heugen dat ik er ooit was.
Omdat Sjoerd er geregeld komt voor zijn werk en ik me, zoals het een goede echtgenote betaamt, in wil leven in zijn werk.
Omdat de winkels er op zondag open zijn, want het Binnenhof, de hofvijver, het torentje van de minister president, het werkpaleis van de Keuningin en de Raad van State reuze boeiend zijn maar niet voldoende vertier bieden voor een ganse middag.

En dus lanceerden we onszelf voor dag en dauw uit bed, op zondagochtend. Om na slechts twee uurtjes rijden midden in Den Haag te staan. Alwaar we ons toeristisch tripje aanvingen bij Cloos, voor een lekkere sandwich. En het eerste dialect wat we hoorden Limburgs was. Daarna verloor ik dus bijkans mijn handtas. In de Selexyzboekhandel. Waar ik moest plassen op het herentoilet omdat die voor de dames buiten gebruik scheen te zijn, aldus het gekunstelde briefje op de deur. Maar waar even later wel doodleuk een dame uitgewandeld kwam die het blijkbaar kwijt was, terwijl ik stond te wachten totdat ik me op een bespetterde herenbril kon laten zakken. En ik mijn tas dus heel even aan zo'n jassenhaakje hing. Want het ding op de vieze grond neerzetten leek me echt een heel slecht idee. Totdat we dus weer door de stad liepen en het raar aanvoelde op mijn linkerschouder. Zo leeg, zo licht. "Mijn tas!" zei ik plots. "Ik ben mijn tas vergeten!" "Ren Irène, ren!" riep Sjoerd schrikachtig uit. En zo kwam het dat we Forrest Gumpje deden, midden in Den Haag. De schrik van de mede-Limburgers in Cloos en de verloren gewaande maar teruggevonden tas amper te boven, passeerden we langs de hofvijver zowaar een stel uit het dorp waar ik getogen ben. Nou vraag ik je?! Niet in de laatste plaats omdat hij enkele jaren geleden nog adjudant van de toenmalige prins carnaval was. En dan nou een beetje gaan lopen spijbelen in de hofstad, op carnavalszondag? Afvallige nepadjudant! Natuurlijk schoten we ook nog een half rolletje louter slecht materiaal vol, zoals het heuse toeristen betaamt. Allebei op het Binnenhof en allebei voor onze incidentele werkplekken. ;-D

























We zouden er best een pied-à-terre willen hebben, in Den Haag. De stad bekoort ons wel.

6 opmerkingen:

Elke zei

Is altijd fijn he, een uitstapje maken! Heb er ook al weer zin in..

Leuke foto's trouwens! Vooral die waar jij aan dat grote hekken staat, net echt:)!!

aapie zei

hey , je bent er weer! Ja Den Haag is zó leuk! Er is ook zo'n schattig winkeltje met ouwe speelgoedjes, maar dan nieuw. Ik kom er supergraag!

Mars zei

Ik was zondag óók in Den Haag!! Als ik dat geweten had...

X Mars

Irèneke's wereld zei

@Elke: jij hebt ook zeker een leuk uitstapje verdiend! Eerst weer opknappen en dan energie voor de ziel opdoen. Den Haag of zo?
Ik roep maar wat! (En ga graag mee! ;-))
Ja, goeie Keuninginimmitatie hè? Al moest ik er wel even op oefenen hoor. Een wat oudere voorbijgangster wees me er fijntjes op dat ik in eerste instantie helemaal verkeerd wuifde...

@Aapie: hhmmm, dat winkeltje heb ik gemist. Al zal dat misschien ook wel te maken hebben met de focus waarmee wij winkelden. Het meeste speelgoed kun je nou eenmaal niet aantrekken hè? ;-D

@Mars: nou ja... Dat méén je niet! Het had me niet eens verbaasd als we je toch tegen het bevallige lijf waren gelopen. Na al die Limbo's kon alles. Was je bij Nataal op bezoek?

Anoniem zei

Volgende keer ben ik er bij.

Marije

Louise zei

Volgende keer krijg je tips van een inheemse bewoner; moet je je mail wel op een iets christelijker tijdstip de deur uitdoen natuurlijk. Toen ik wakker werd stonden jullie al voor het werkpaleis van de keuningin denk ik.

De eerste tip van Aapie is al fijn trouwens: Roodkapje in de Schoolstraat. Mocht je een keer nostalgisch willen zwijmelen, dan is dat de plek.