vrijdag 6 februari 2009

Zoals ik het graag zie

Naar aanleiding van een eerder geplaatst stukje, waarin ik het terloops had over mijn favoriete films - en met name de reacties die daarop volgden, heb ik mijn ultieme doch nooit compleet te krijgen filmlijst samengesteld. Met daarop titels waarvan ik geen genoeg kan krijgen (om wat voor reden dan ook) en/ of vind dat je ze gezien moet hebben. Voor wat dat waard is.

Hierbij mag opgemerkt worden dat ik een blijkbaar statistische voorliefde koester voor films met Hugh Grant, Tom Hanks, Tom Cruise-tot-1994 en Colin Firth. Dat het bepaald geen straf is om naar de Britse heren in kwestie te kijken, lijkt me evident. Daar zijn geen statistieken voor nodig. Of je moet poep in je ogen hebben. De toppositie die Tom Hanks inneemt (met maar liefst vijf films) was voor mezelf echter ook best een verrassing. Zo'n lekker ding vind ik het niet, maar klaarblijkelijk speelt hij wat mij betreft wel altijd mee in de juiste films. En dat is ook wat waard, toch?! Ten slotte nog even over dat gevalletje Tom Cruise. Dat behoeft vast wat opheldering, lijkt me. Nou dat zit als volgt. Volgens de moekes in het zwembad waar Sjoerd als 17-jarige bonenstaak bijbeunde als badmeester - nota bene in het dorp waar ik toen woonde! - leek hij destijds (en dus ten tijde van Cruise's filmische hoogtijdagen) als twee druppels water op de hedendaagse Scientologygoeroe. Hoe blij ik daar precies mee moet zijn, ben ik nog steeds uit aan het vogelen... Het zou in elk geval zijn fascinatie voor alles wat met sektes te maken heeft verklaren! Los van dit alles vind ik de genoemde films met Tom Cruise ook echt goed hoor. Het is alleen weer zo'n aangename toevalligheid.

25th Hour 50 First Dates
A Few Good Men A League of Their Own
About a Boy All Stars
Alles is Liefde Als je begrijpt wat ik bedoel
American History X An Officer and a Gentleman
Annie Apollo 13
Blood Diamond Boys Don't Cry
Bridget Jones's Diary Bridget Jones: The Edge of Reason
Brokeback Mountain Das Leben der Anderen
De Kleine Blonde Dood Dead Poets Society
Dirty Dancing Erin Brockovich
Forrest Gump Four Weddings and a Funeral
Fucking Åmål Garden State
Good Bye Lenin! Good Will Hunting
Hush Jack
Jack and Jill vs. the WorldKeeping the Faith
Kids Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
Loser Love Actually
March of the Penguins Million Dollar Baby
Muriels Wedding
My Girl
Mysic and Lyrics Notting Hill
One Flew Over the Cuckoo's Nest Patch Adams
Pay It Forward Philadelphia
Pretty Woman PS I Love You
Pulp Fiction
Rain Man
Save the Last Dance Schindler's List
Se7en
Seven Years in Tibet
Sex and the City Single White Female
Sleeping With the Enemy Sweet Home Alabama
The Firm The Full Monty
The Gift The Green Mile
The Holiday The Life of David Gale
The Shawshank Redemption Three Men and a Baby
Three Men and a Little Lady Top Gun
Walk the Line Watership Down

6 opmerkingen:

Louise zei

Leuk om te zien wat jij zoal kijkt. Fucking Amal was inderdaad erg fijn. Ik heb de dvd, ga zo weer eens kijken!

Mijn aanvulling zou zijn (ik hou van lijstjes!)

American beauty
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Fargo
Festen
Husbands and wives
Il Postino
La Vita è bella
Magnolia
Nuovo Cinema Paradiso
The Big Lebowski
The Deer Hunter
The Godfather
The Idiots
The Graduate
Wall-E
What's eating Gilbert Grape

(zodra ik dit gepost heb schieten er natuurlijk nog leukere films te binnen, maar a la)

*gaat nu wat films van jouw lijst downloaden*

Anoniem zei

Muriels Wedding: Jahaaaaaa!

Ik kan niet downloaden* denk ik dus ik kopieer het lijstje (en dat van Louise) en ga naar de videotheek.
Waarom heet dat nog steeds videoland, er is daar geen video meer te bekennen.

Marije

* kan wel gedownloade dvd-tjes afspelen die je aan Kata mee geeft vóór 14 februari

Toaske zei

Er staan een heleboel films bij die ik dan weer niet zo geweldig vind. Grappig: Tom Cruise tot 1994! Wat vind je trouwens van Jude Law?
Als je wilt weten welke films mij bekoren, dan zou je kunnen kijken bij het kopje 'theater', daar heb ik wat 'recensies' neergepend. Mijn favoriete films zijn trouwens: The bridges of Madison County, Cold Mountain, The Piano en LOTR.
Hoi trouwens! ;-)

Irèneke's wereld zei

@Louise: Alles nog gelukt met Eternal...Mind? =D
Voor mij geldt dat ik American Beauty de meest overgewaardeerde film allertijden vind.
Bij La Vita è Bella ergerde ik me nogal aan die hyperactieve man (kom even niet op zijn naam). En alles wat naar Maffia riekt trekt me ook niet. Al kan Gomorra daar een uitzondering op vormen. Maar dat weet ik pas als ik hem gezien heb.
Festen daarentegen was erg mooi. En The Graduate heb ik tot mijn spijt nog nooit gezien maar staat wel op mijn lijstje van films die ik beslist nog wil kijken. Alleen al om Mrs. Robinson en Paul Simon. Want die man is groot!

@Marije: ik waag me ook nooit aan zelf downloaden. Loopt op de een of andere manier altijd mis. En kan Sjoerd weer een kerstvakantie lang aan het fixen van de pc besteden. No thanks.
Gelukkig heb ik wel zo mijn adresjes. ;)
En als je wat wel lenen hoor ik het graag!

@Toaske: Jude Law is zeer oké! Zie ook het logje van Supervrouw, daar noem ik hem al in, n.a.v. The Holiday.
Met LOTR heb ík dan weer minder dan niks... :)

Maud zei

Misschien, misschien, misschien vind je Lilja 4-ever ook mooi? Zwaar (met bombastisch Rammstein), maar prachtig. Ik ben mog nooit zo onder de indruk uit een filmhuis gekomen. Prachtig, prachtig, prachtig.

Anoniem zei

Nog wat recente tips: Michael Clayton, Rendition, In the valley of Elah, Bienvenue chez les ch'tis, Henry Poole is Here, Lars & the Real Girl, the Wrestler & the Reader

Danny.