dinsdag 31 maart 2009

Lomp avontuur nummer zoveel

Lekker hè, dat lang verwachte lenteweer? Och wat doet dat me toch goed!
Mijn wintergarderobe was ik sinds januari al moe, dus het was een waar feest dat ik me vandaag in iets luchtigers kon hijsen. Iets met wit en halve mouwen in plaats van dat eeuwige zwart en van kin tot enkels bedekt. En voor de derde dag op rij geen laarzen maar flatjes. Joechei!

Mijn collega's dachten er net zo over en ook het gros van de mensen in de winkel had een zonnig humeur. Het was behoorlijk druk in de stad. Iedereen leek uit zijn of haar holletje gekropen om de eerste warme zonnestralen op te slurpen. Door al die drukte kreeg ik pardoes een hypo die wat aandacht behoefde. Ik haastte me naar het keukentje en diepte bibberend een Nutri op uit mijn tas. In de keuken was ook E. Met E. kun je altijd lachen. Ze vroeg lief of ik het even nodig had en stug lurkend aan mijn rietje knikte ik van ja. "Ja het is ook zo druk!" beaamde ze. "Dat krijg je met dit weer hè? Oh en dan al die mensen die zo blij gaan doen als de zon schijnt. Daar word ik op slag chagerijnig van! Doe mij de winter maar!" Mijn mond was intussen opengezakt. E., ons zonnetje in de winkel. Altijd lekker bruin bovendien. Zulke woorden uit haar mond te horen. Het was een schok.

Zo'n schok zelfs dat ik me vlak voordat ik naar huis ging vrij lomp en ook vrij ernstig verwondde. Aan de plakbandhouder. Het kartelrandje waar je het plakkende platic mee afscheurt om precies te zijn. Een moment van onoplettendheid was genoeg om het zachte vlees tussen de knokkels van mijn linker middel- en ringvinger te doorklieven met het getande ijzer. Dat was niet fijn. Toch reikte ik boelkloedig als ik ben zonder piepen de laatste klant haar tasje aan en bestudeerde pas daarna de vleeswond op mijn gehavende hand. Die serieus diep was. En gek genoeg niet eens zo heel erg bloedde. Dat kwam vlak daarna pas, toen ik de boel onder de kraan afspoelde en voorzag van twee pleisters.

Kan iemand me zeggen of en wanneer je over lompheid heengroeit?

Geen opmerkingen: