vrijdag 3 april 2009

Det zuuse, Pruuse!

Samen met mijn moeder deed ik in de namiddag wat boodschapjes. Alles wat ik nodig had paste probleemloos in mijn vrolijke boodschappentas van gemiddeld formaat. Voor vanavond stond een kliekje met wat verse sla en een grote toet op het menu en de rest van het weekend zijn we eettechnisch buitenshuis onder de pannen. Altijd een bijzonder prettige gedachte.

De kar van mijn moeder daarentegen was afgeladen vol. Naast de normale weekenddingen lagen ook de eerste bbq-benodigdheden van dit seizoen opgestapeld. Dat wordt smullen zaterdag! :-)

Terwijl mijn moeder in de weer was met baminestjes en afbakstokbrood stond ik even achter de kar te pauzeren. Een nare hypo had me zojuist in mijn nek geslagen en mijn nieuwe schoenen voelden ook niet meer zo comfortabel als vanmorgen. De rode knelrandjes op mijn beide wreven zaten geniepig te wachten tot ze onder zoveel schurend zweetgeweld konden transformeren in met vocht gevulde blaren. Net toen ik bedacht dat ik best op mijn blote voeten verder kon, werd mijn blik getrokken naar een groepje jongens. Drie van die puberslungels, met te lange apenarmen die richtingloos door de lucht zwaaien omdat ze nog niet weten wat ze ermee moeten. Best aandoenlijk. Ze moeten alledrie de zomer in de bol hebben gehad toen ze vanmorgen opstonden en werden toegestraald door het enthousiaste aprilzonnetje. Met niet meer dan een t-shirtje om het knokige bovenlijf en hun met dons behaarde stengels gestoken in een zwemachtige broek sloften ze door de winkel alsof het hartje zomer in Zuid-Frankrijk was. Een van de drie droeg ook nog iets om zijn nek. "Is dat nou écht een badhanddoek?" vroeg ik me perplex af. Natuurlijk niet. Het bleek een sjaal! Da's toch logisch?! Net zo logisch als die gozer bij het tankstation eerder vanmiddag. Hij had een broeïerige muts over zijn hoofd getrokken en liep erbij alsof hij in een rockband speelde.

Even later zag ik de snuiters bij een oudere heer en zijn winkelkarretje staan, druk discussiërend over een blik perziken. In het Duits. Natuurlijk. Het verklaarde meteen hun opmerkelijke voorkomen. In het Limburgs bestaat daar zelfs een apart spreekwoord voor. Det zuuse, Pruuse!

3 opmerkingen:

Elke zei

BBQ mmm... Hebben wij gisteren ook gedaan en was zalig!!

Linda zei

waat zuuse? pruuse!. ...is het toch? wat een enthousiastelingen, maar ik moet ook altijd zo lachen dat ik de Engelsen met hun in de winter nog steeds korte mouwtjes er zó uit kan pikken in Remunj

Irèneke's wereld zei

@Elke: ja ja, de eerste bbq van het seizoen blijft het lekkerst vind ik!

@Linda: ah nee, dat meen je niet?!
Dat is ook dom zeg, heel wijs een uitdrukking gebruiken maar dan net niet helemaal goed...
Dat krijg je hè, met die import Limbo's?! ;-)
Ieuw ja, Britten kunnen er ook wat van. Om even lekker te stigmatiseren! =D