woensdag 22 april 2009

Van vaders die vertrekken

Ik wilde een stukje schrijven over de leuke middag die ik had. Ondanks mijn koude voeten.
En dat ik sinds vandaag weer beter in mijn vel zit. Omdat ik er eindelijk achter ben wat me nou precies dwars zat. Zit. Het is mijn vader.

Als ik op de wc zit en mijn hoofd naar rechts buig en iets omhoog, staar ik tegen de verjaardagskalender aan. Die behoorlijk volgeschreven is in april. In potentie levert dat verschillende leuke feestjes op. Vandaag was er zo één.

Time flies when you're having fun, zeggen ze. Toch lijken de dagen de afgelopen tijd eindeloos te duren. Het liefst wil ik ze stuk voor stuk omkijken. Het kan me niet snel genoeg gaan allemaal. Want weer een dag voorbij, is weer een dag dichterbij. Ons nieuwe huis. Dat het af is en we de sleutel krijgen. Dat we eindelijk kunnen gaan verhuizen en dat ik op de ochtend dat ik jarig ben - 30! - wakker word in ons nieuwe bed in ons nieuwe huis.

Onlosmakelijk met mijn gewenste sprong in de tijd is echter ook het vertrek van mijn vader verbonden. Want tegen de tijd dat wij goed en wel gesetteld zijn gaat hij weg. Naar heel ver en voor heel lang. En dat leidt ertoe dat ik de tijd het liefst stil zet. Elke dag dichter bij zijn aftocht voel ik de tranen harder achter mijn ogen prikken. Diep in mijn hart vind ik het helemaal niks. Ook al snap ik zijn hang naar avontuur en ben ik overtuigd van de zinnige bijdrage die hij gaat leveren. Ik zou alleen zo graag de garantie willen krijgen dat hij gezond en wel weer terugkomt.

Maar toen hoorde ik dat Martin Bril vandaag is overleden. 49 Jaar jong en een vrouw en twee dochters achterlatend. Meisjes die hun lieve en toegewijde papa nooit meer terugzien.

4 opmerkingen:

Linda zei

ja, een beetje dubbel allemaal. De leuke dingen en minder leuke dingen wisselen elkaar af.. Maar waar gaat ie naartoe dan, en waarom?

Anoniem zei

Praat,schrijf en geniet van alles om je heen!!

Dikke X,Kitty

Cash en Els zei

Dag Irene,
Ik hoorde net dat Martin Bril is overleden, ik ben een groot fan van hem. Zonde zo'n mooie schrijver die er niet meer is. Zn gezin zal hem vreselijk missen.
Geniet van de momenten dat je vader nog in Holland is. En met jouw talent (ja dat vind ik echt) kun je een hele mooie briefwisseling (emails) beginnen met je vader.

Groetjes, Els

Elke zei

Ja, da's echt een dubbel gevoel dan he! Voor je nieuwe huis wil je dat de tijd zo snel mogelijk vooruit gaat maar wat het vertrek van je vader betreft, daarvoor zou je de tijd willen stilzetten...

Gelukkig trekt 'de tijd' zich daar allemaal niets van aan en gaat die gewoon, even snel of even traag, vooruit als anders:)

Succes ermee!