donderdag 28 mei 2009

Haarkolder

Laatst viel mijn oog op een levensgroot - en daardoor niet te missen, al had ik het gewild - billboard van deze ronduit bespottelijke reclame:



Want wie oh wie kan mij vertellen hoe ze onderzocht hebben dat na het gebruik van de betreffende haarproducten maar liefst 86% minder gespleten haarpunten waarneembaar zijn? Hoe weet je dat? In mijn beleving alleen door te tellen. Ervoor en erna. Bij dezelfde persoon, anders krijg je geen eerlijk beeld. En sowieso bij meerdere mensen. Want de stelregel "één bv is geen bv" valt prima om te buigen naar dergelijke pseuodwetenschappelijke onderzoeken. En daarmee is voor mij bewezen dat deze wassen neus er eentje is van de hoogste orde. Omdat het simpelweg onmogelijk is om van een substantieel aantal testpersonen één voor één de hoofdharen te tellen. Voor gebruik van het wondermiddel en ook nog eens erna. En daar dan een percentage uit destilleren. Dat kan niet!

6 opmerkingen:

Ilse zei

Ja idd helemaal mee eens

Louise zei

Welnee, helemaal geen onzin!

Verscholen in de krochten van het Andrelon Test Centrum tellen vlijtige chineesjes (altijd chineesjes wegens hun tomeloze inzet en handzame formaat) dag in dag uit gespleten haarpunten. In een ruimte zonder ramen. En met een kale brits om in te slapen.
En daar ben ik significant en substantieel gelukkiger mee. Wel 25% gelukkiger dan voor de Andrelon Perfecte Punten.

Vita zei

Wat ook kan is van honderd mensen een haar bekijken. Markeerstift eroverheen. Lekker Andrelonnen. En dan blijken 87 mensen ineens een rechte haar te hebben. Want afgebroken door combi marker en shampoo.

Na jaren bij een marketingbureau gewerkt te hebben ben ik ook compleet ongevoelig geworden voor dit soort claims. Best jammer, want ik vind het wel briljant bedacht.

Maarten zei

En deze optie dan...
We tellen van 5 jonge meisjes (minderhoofdhuid dus minder haar) het linker paarde staartje.

We sturen ze met de andrelon perfecte puntjes naar de kapper... (die heeft veel ervaring met wassen) en laten ze daar even de haren wassen (en a passant ook maar even knippen)
En dan tellen we vrolijk opnieuw de rechter paarde staartje...

Ik hou van speculeren...

Later

Madelief zei

Hoi Irène.
(ik reageer maar ff hier)
Ik heb een Giant. Dat is volgens de consumentengids, de beste koop.
Een verschil met de Ion is dat bij de Ion de 'motor' in het achterwiel zit en bij de Giant in het voorwiel, dus een zogenaamde tweewielaandrijving. Ik heb er een met 2 accu's zodat je niet iedere keer hoeft op te laden, ideaal dus als je veel fietst. Dat vele fietsen doe ik nog niet, maar dat komt misschien nog wel. En echt: het fietst zo ongelofelijk licht en heerlijk, lijkt me ook voor jou echt super! Alleen zal Sjoerd je niet meer bij houden...
http://www.giant-bicycles.com/nl-NL/bikes/ebike/2865/33604/)
Ik heb 'm gewoon bij een fietsenwinkel gekocht en daar m'n oude ingeruild. En ik hoor heel vaak de je geen Gazelle moet nemen, dan heb je kans om alleen maar ellende mee te hebben.

Nancy zei

Check op irritaal.nl de blog van 17 december 2007. Verhelderend - ze doen het namelijk niet alleen met gespleten haarpunten maar ook met een stralende(re) huid!