donderdag 7 mei 2009

Het is niet altijd wat het lijkt

"Ja, jij hebt het maar mooi voor mekaar!" sprak de man Sjoerd lachend toe. De inhoud van zijn wijnglas schommelde vervaarlijk op en neer maar net niet hard genoeg om over de rand te klotsen. Het was zo'n type dat net iets te dicht in je ruimte komt. Dat je geen moeite hoeft te doen om te zien of zijn huig schoon is. Met zijn jolige opmerking doelde hij op het ogenschijnlijk perfecte plaatje dat zich in de afgelopen vijf minuten in zijn hoofd over onze situatie had gevormd. Het zal wel een eigenschap zijn van architecten. Dat ze overal gelijk een beeld bij laten opdoemen. In zijn beleving had de man in pak tegenover hem alles wat zijn hartje begeerde. Mooie carrière, prachtige huisvesting en bovendien een patent (huis)vrouwtje aan zijn zijde. Dat was overigens niet zijn omschrijving, al kwam hij qua beleving wel in de buurt van die van de vrouw van de vertrekkende collega. Zij vond me er namelijk 'weer patent' uitzien. Altijd fijn om te horen. Was al die poedermoeite immers niet voor niks geweest.

"Wacht even," interrumpeerde Sjoerd de man. "Het is niet allemaal uit luxe hoor. Maar dat is geen verhaal om nu, onder deze omstandigheden, uit de doeken te doen." Je zag hem wankelen, de man. Even leek hij van zijn stuk gebracht. Nadat het groepsgesprek zich had hervat wendde hij zich tot mij. Met de brandende nieuwsgierigheid in zijn ogen vroeg hij beleefd wat er dan precies aan de hand was. En ach, waarom mocht hij het ook niet weten? "Ik zit niet thuis omdat ik dat leuk vind. Of lui ben. Ik ben ziek en daardoor afgekeurd." Geschrokken keek hij me aan. Even leek het of hij een doorkijkluikje in zijn schedel had en je de raderen kon zien draaien. "Wat heb je dan?" vroeg hij bedeesd en me bemoedigend op mijn schouder kloppend. "Want je ziet het ook niet aan je hè?!"

Kwam dat patente toch maar weer mooi van pas.

2 opmerkingen:

Linda zei

Patent ?
Ik dacht dat Patent een lijmmerk was ... ofzo.
*googeld patent en kan zo snel niks vinden*
Limburgs misschien?

Irèneke's wereld zei

@Linda: haha, bedoel je soms Pattex? Als het ècht vast moet zitten! :-)

En misschien kun je hier iets mee? http://www.mijnwoordenboek.nl/rijm.php?search=er-patent-uitzien
Oh, en dan heb je natuurlijk nog tante Patent, van Annie M.G. Schmidt!