zondag 31 mei 2009

That's why everything's got to be love or death

Het was mijn leukste Pinkpop ooit, denk ik.
Wat mij betreft valt of staat zo'n evenement met het weer. Met kou en regen is er de helft minder aan. Maar gelukkig zat het met het aantal zonuren dit jaar wel snor! Ook lagen de geboekte bands behoorlijk in mijn (ons) straatje en liepen we vrijwel alleen maar leuke mensen tegen het onbekende lijf. Want met zo'n rolstoel heb je aan aanspraak geen gebrek. Vooral als je opstaat en wegloopt. Dan zijn de "het is een wonder!" en "ze loopt!" niet van de lucht. Bovendien denkt iedere guitige commentator dat hij origineel is en na een aantal uurtjes rondscharrelen komt je dat best de neus uit. Toen ik na de White Lies mijn overvolle blaas op een deugdelijke wc zat te legen, bleef Sjoerd getrouw bij de lege rolstoel staan. Zo'n kar laat je immers niet onbeheerd achter. Een of andere lolbroek porde Sjoerd in zijn zij en vroeg waar de inhoud zich bevond. Een antilope noemde 'ie me, geloof ik. Zuchtend hield mijn mantelzorger zijn betoog. Dat niet iedere aardappel in een karretje mank is en dat we dat ding niet voor de lol bij hebben. Leed trekt leed blijkbaar aan, want met in elke hand een beker bier bekende de grapjurk dat hij ook suiker had en showde trots zijn uit een broekzak opgediepte insulinespuit. En zo kwam het dat ik even later het wel en wee van mijn pomp met mijn nieuw verworven suikervriend stond te delen. Het kan verkeren.

Voor andere vreemden bleek mijn rijdende zetel weer andere gevoelens op te roepen. Namelijk erotische. Toen ik een klein moment hevig stond te swingen zeeg een rokende gast - die even daarvoor al smeekte of ik foto's van hem en zijn groepje wilde maken, waarop ik vroeg of zijn eigen rolletje soms vol was - neer in mijn wagentje. "In mijn troon op wielen wordt niet gerookt vriend!" sprak ik hem vermanend toe. Gewillig schoot hij de brandende peuk het gras op, daarmee het eerste vreugdevuur ontketenend. Net toen ik hem wilde uitleggen waarom, nam zijn vriendin (?) plaats op zijn schoot en ging hem uitgebreid zitten schootdansen. Het hete stel raakte verwikkeld in een ingewikkelde tongendans en het enige dat ik kon denken was "oh gatver, laat het geen vlekken geven..."














Maar de belangrijkste factor is misschien nog wel dat we op tijd zijn gestopt, op het hoogtepunt. In plaats van de volle drie dagen hebben wij het bij twee gehouden. De ervaring leert namelijk dat de sfeer op zaterdag en zondag veel relaxter is dan op maandag. Maandag is de drukste dag en daarmee stijgt het primatenniveau per volgestouwde vierkante meter aanzienlijk. Op die dag wemelt het van de ontblote bovenlijven en lallende, frisbee gooiende brullers. Of gewoon losgelaten lompe boeren, want dat zijn het. En daar passen wij inmiddels voor.

Tot slot mijn top vijf, omdat ik niet kan kiezen uit drie.
Op 1 The Killers (briljant), op 2 Keane (een meesterlijk cadeautje), op 3 White Lies (fabuleuze belofte), op 4 Krezip (verdiend afscheid) en op 5 Me First and the Gimme Gimmies (prettig opzwepend en altijd lekker *ieks* herkenbaar).
Of hoe ik in een opgewarmde, zweterige tent het kippenvel op mijn armen kreeg toen de eindregels van Death klonken.

10 opmerkingen:

Toaske zei

Helemaal fantastisch jouw verslag. Aan de ene kant baal ik ook wel hoor, dat ik niet gegaan ben, maar aan de andere kant, ik ging echt speciaal voor Depeche Mode! En om dan vervolgens zo'n hele dag op zijn festivalterrein te moeten staan terwijl vriendje en de kinders het toch ook leuk vinden als mama thuis is, dat doen we dan maar niet. Fijn dat jij zo genoten heeft.

Anoniem zei

Dag Irene,

Ik wist niet dat je een rolstoel nodig hebt. Heb je ook zuurstof nodig? Als ik je verhalen lees lijkt het alsof je geen cf hebt. Je doet zoveel en geniet zo van alles. Ik dacht dat je betrekkelijk weinig last van je ziekte hebt. Jij legt de nadruk er in ieder geval niet op.

C. zei

primatenniveau :) grappige en treffende beschrijving! leuk verslag

Irèneke's wereld zei

@Toaske: voor de DM-fans was het ook echt jammer. Misschien kun je over een paar jaar je meiden meenemen. Er loopt genoeg grut rond. Allemaal druk met lege bekers verzamelen en op die manier een aardig zakcentje bijverdienen! :-)

@Anoniem: mijn rolstoel gebruik ik slechts heel af en toe. Eigenlijk alleen voor gelegenheden als deze. Het urenlang rondsjokken op zo'n terrein, de wandeling van en naar de auto die vaak te ver weg staat. Dat zijn de dingen die mij de das om doen. En dan is zo'n karretje ideaal. Vroeger toen ik nog met de benenwagen ging was ik na drie dagen Pinkpop zo gaar als een kanarie. Sinds Sjoerd mij liefdevol voort duwt is er geen vuiltje meer aan de lucht. Ja, op zijn spierpijn na dan! :-)
Extra zuurstof heb ik gelukkig niet nodig. Net als de nadruk leggen op op CF en al het negatieve wat erbij hoort. Daar is het leven veel te leuk voor!
Zet je de volgende keer je naam er even bij?

@C: hoi! En dank. En eigenlijk druk ik me dan ook nog vriendelijk uit...

Linda zei

Nah, wasdattan voor raar gedrag. In iemand anders z'n stoel gaan zitten en dan ook nog ... ehm ... raar doen.

Ik ben vorig jaar voor het eerst een dag geweest. Was gaaf.
Alleen de reis terug naar de auto (eerst verkeerd gelopen) en daarna naar huis... file enzo was slopend. En de volgende dag gewoon werken. Tuurlijk. Was niet zo handig.

Jannie zei

Kan je ook herinneren dat zondag een klein blond meisje hoi tegen je heeft gezegd!? Hahaha dat was ik dus! Maar je had het niet echt door geloof ik ;)
En alles ook weer goed gekeurd in het AZU vandaag?
xxx

Irèneke's wereld zei

@Linda: Bizar hè?!
Pinkpop is een van de weinige voordelen van Limburg! :-)

@Jannie: huh?! Nee! Waar dan, wanneer? Maar jij bent toch ook helemaal niet klein? Wat jammer dat ik je niet gezien heb...

Ik zag je vandaag idd even bij de balie staan, met je moeder. Op weg naar huis vroeg ik aan Sjoerd of hij jou ook gezien had op de poli. "Oh, was dat Jípper?!" vroeg hij blij. Door dat immense masker zag hij niet helemaal goed welk vriendelijk meisje hem begroette. En ja, jij gaat hier over de tong onder je internetnaam. Net als Kim a.k.a. Chippers. We heffen zelfs een speciaal lied aan als jullie om wat voor reden dan ook ter sprake komen. "Jipper en Chipper en Chipper en Jipper" zingen we dan in koor. Op de wijs van "Suske en Wiske en tante Sidonia en dan natuurlijk Lambik en Jerôme". Waarom we dat doen? Geen idee! =D
Ik ben weer goed door de kleine beurt gekomen. Jij ook hoop ik!

Jannie zei

Hahaha oh god Kim en ik hebben een liedje!
Maaruh ja het was zondag ik weet zo even niet meer voor welk optreden, maar Sjoerd stond bij de rolstoel te wachten en jij kwam net terug gelopen met drinken en toen liep ik op zo'n 30cm afstand langs je en zei: HOOOI! Maar geen reactie haha! Ow en later ging je nog terug voor poffertjes... Herinner je je het moment? ;)
Oh en yes ik ben ook weer helemaal goed gekeurd! Holé!

Irèneke's wereld zei

@Jannie: jaja, en dat kunnen niet veel mensen zeggen!

Er begint helemaal niks te dagen... Wel waar we stonden, op dat verharde stuk tussen de eetkraampjes en het gras van het hoofdpodium. Wat ik tegen Sjoerd zei weet ik ook nog, letterlijk! "Ik denk dat ik mezelf maar vast op poffertjes trakteer. Je kunt het hoogtepunt maar gehad hebben!" Ongeveer in dat tijdslot passeerde jij dus, vermoed ik. Maar ik was vast alleen maar bezig met mijn eten. En dan heb ik oog voor niks of niemand anders. Dat móét de verklaring zijn. Echt lullig...

Irèneke's wereld zei

@Jannie: was je soms verkleed en herkende ik je daarom niet? Ik zag o.a. een blauwe Power Ranger voorbij komen. Zeg me niet dat jij in dat pak zat!

En FIJN dat je goed de zomer in kunt! :-)