zaterdag 20 juni 2009

Kleur je dag

Daar had ik dus nog nooit van gehoord. Dat je de dagen van de week kunt koppelen aan een kleur. Of getallen. Of muziek. Het verschijnsel heeft zelfs een naam: synesthesie.

"Voor mij geldt blauw als de kleur voor zaterdag," zei Sjoerd gedecideerd. Gekleed in zijn lichtblauwe polo, donkerblauwe jeans en dito sokken. "Blauw straalt rust uit en dat is precies waar ik naar snak op zaterdag. Dan kom ik tot rust van de hectische werkdagen ervoor."

"Vroeger al koppelde ik zaterdag aan zwart!" sprak A. monter. "Niet omdat ik depressief was hoor. Gewoon omdat ik dat een mooie kleur vond."

Het kraakte in mijn hersenpan. In de denkbeeldige, reusachtige apothekerskast die zich onder mijn schedeldak bevindt trok ik verwoed alle laatjes open. Op zoek naar de dagen van de week en een kleurenwaaier. 'Maandag grijs' was de enige associatie die na stug rommelen opdoemde. En dat mijn kleurenpalet van donker naar licht verkleurt gedurende de week vordert. Volgens die redenatie zal zaterdag dan wel geel zijn en zondag wit. Of zo. Meer kon ik er niet van maken.

Blijkbaar behoor ik overduidelijk niet tot de happy few intellecten die zich mogen scharen onder de synestheten. Ach, ben ik ook eens een keer gewoon doorsnee. En da's eigenlijk best fijn, voor de afwisseling!

9 opmerkingen:

Nicolette zei

Wat grappig; iedere dag een kleur. Alleen bij mij heeft dat ook geen zin. De dagen/weken zijn te afwisselend om er een kleur aan te binden.

Anoniem zei

Als ik de week "voor me zie" dan heb ik wel bepaalde kleuren bij bepaalde dagen, bijv. vrijdag is wit en zaterdag is geel, woensdag is groenachtig, maar ik kleed me niet in die kleuren ofzo.. Volgens mij is het iets van vroeger, dat de tvgids elke dag in een kleur had staan en misschien heb ik dat overgenomen in mijn hoofd ;-)
Beetje maf klinkt dit wel he?
Groetjes Sandy (H'lem)

Yvonne H. zei

Nog even een héle late reactie op het grote bruiloftnieuws...Ik ben zó blij voor je! En natuurlijk ook voor Sjoerd, maar voor meisjes ligt het toch net wat anders. Jou kennende ben je al vanaf je 10e met een kussensloop achter op je hoofd aan het plannen en aan het wachten op DE vraag. En daar was ie dan, en dan ook nog van je ideale man!
De trouwlocatie kan gewoon niet mooier en dat op zo'n 300 meter (vogelvlucht) van mijn huis. Ik weet zeker dat het de meest fantastische, spetterendste bruiloft allertijden wordt, omdat jij je hele ziel en zaligheid erin gaat leggen! Heel veel plezier met de voorbereidingen en ik zie je gauw!

Dikke kus
Yvonne oet Remunj

Anoniem zei

Dit hebben de Petersen van de Maasstraat ook, hoor! Ik heb er zelfs vormen voor, bijvoorbeeld een lichtblauwe veeg voor dinsdag en een groen-geel vierkant labyrint-achtige vorm voor zaterdag. Vrijdag is donkerrood. Enfin. Cousin. P.S. Ik hoop dat jullie er 11 juli bij zijn!

C. zei

Wat grappig, ik heb dat dus al jaren, dat ik tijd en kleuren koppel. Bleek dus veel later dat dat een ding is :)
Dacht dat iedereen dat had. Gelukkig zijn er mensen zoals jij, dan weten we weer eens wat ;)

Mars zei

Hee Iren!

Een beetje late reactie geloof ik, maar toch nog even leuk om in te haken. Voor mij is het echt héél normaal om een kleur bij de dagen te zien, dat heb ik altijd al gehad. Als ik een dag zeg, zie ik die kleur niet. Het verbaast mij eerder dat niet iedereen dat heeft, haha! Maar ik heb dat ook nog zo'n soort 'bijgeloof' dat ik niet moet vertellen welke dagen welke kleuren hebben. Gek he! Want wat er zou gebeuren als ik het wél zeg..? Geen idee! Hm..ik twijfel dus nog een beetje of ik uit de kleuren-kast ga komen of niet..!

Witte Kus!
(nou, 1tje dan!)

Lotte zei

Om terug te komen op ons gezamenlijke gniffelmoment tijdens de carglassreclame... Vorige week heeft vriendlief Paul, Martin of wie dan ook van Carglass op bezoek gehad. Ik gaf hem aan om z'n portemonnee te trekken, in de hoop dat Paul of Martin dan ook z'n handje zou laten zwaaien... maar nee... Haha!

Wat betreft de kleuren van de dagen. Dat heb ik niet. Wel zie ik de weken en het jaar in vormen... Het jaar loopt in een soort van puntig ovaal. Juli en januari zitten in de punt. Herkenbaar!?

Cisca zei

Ik hoor ook echt niet bij de happy few. Maar gelukkig heb ik allerlei andere gaves ;-)

Wat leuk trouwens, dat jullie ook aan het verhuizen zijn. Succes mer alle drukte! Wij gaan de tiende 'over'...

Jannie zei

En en en hebben jullie de sleutel al?