maandag 19 oktober 2009

Een goed verstaander luistert naar 3FM

Hier in huis staat overdag altijd de radio aan. Op 3FM.
Voor het ochtendgebeuren met Giel ben ik vaak net te laat (op) en de show van Gerard Echtdom is puur een kwestie van uitzitten. Met zijn immer flauwe grapjes, stomme sirenes en belegen gedoe. "Man, je bent begin dertig, gedraag je daarnaar en doe niet zo ouwelijk, met je bassende stem, gemaakt rollende rrr en wanhopig lang haar ondanks rap terugtrekkende haargrens!", denk ik dagelijks, de binnenkant van mijn wangen kapotbijtend van ergernis.
Ik zeg altijd maar zo, een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. :-)

Gelukkig luidt Rob's Eetvermaak de middag in met fijne muzakjes, een onbehoorlijk voorstel en de ene geestige woordspeling na de andere. Rob rules, klaar. Het RabRadio dat volgt kan ik ook waarderen, met het popduel en op z'n tijd zo'n lekker foute happy hardcoreplaat. En sinds ik hem ontdekte als quizmaster van de kinderquiz Baasjes heb ik helemaal een zwak voor hem. Met zijn licht loensende oog. Hij blijft vast niet lang vrijgezel. Mijn radiodag eindigt met het komisch duo Sander en Coen. Meligheid ten top als Jochem Dopvleugel opduikt en het filelied wordt ingezet. Dan zit ik doodleuk vanaf de bank mee te zingen, swingen en zwaaien.

Maar waar ik naar toe wil. Dat is Timur Open Radio. Op zaterdag en zondag van twaalf tot drie in de middag. Van dat programma worden wij allebei instant vrolijk. Al regent het pijpenstelen of katten en honden. Wij gaan ervan lachen. Natuurlijk met Mama Appelsapliedjes en de belachelijke Crocsweddenschap. Maar het is Flirt je stijf om kwart voor één waar hier in huis de zon van gaat schijnen. De titel alleen al! Slaat als k*t op Dirk (pardon). Hij komt echter uit zijn vorige radioshow, toen deed hij het item ook al en dat was om kwart voor vijf. Kijk, dan kom je ergens!
Voor wie het concept niet kent een bondige uitleg.
Verliefde jongen/ meid belt naar Timur en zegt dat hij/ zij wil flirten met andere jongen/ meid. Timur belt vervolgens die andere jongen/ meid op en vertelt hem/ haar dat er iemand is die met hem/ haar wil flirten. Als de flirt wederzijds is gaat het aanstaande liefdeskoppel op kosten van 3FM uit eten maar als de flirt niet beantwoord wordt krijgt de gebelde jongen/ meid 75 euro en de dappere beller helemaal niks. Behalve, in het meest onfortuinlijke geval, de hoon van alle collega pizzakoeriers/ economiestudiegenoten/ voetbalmaatjes over zich heen. En wat de gebelde flirt doorgaans ook niet weet is dat de dappere beller intussen nagelbijtend aan de lijn hangt en alles hoort. Ach en wee. Zo'n leuke radio! Vooral als het lukt natuurlijk.
Het concept is zo oud als de weg naar Rome maar wellicht daarom en in al zijn eenvoud zo sterk.

12 opmerkingen:

Yvonne zei

Ben het met al je recensies eens, behalve Sander en Coen. Die vind ik niet-te-lije wegens overmatige dommigheid. Verder, vooral Giel (jammer dat je die moet missen!) en Timur...GEWELDIG! Flirt je stijf...hilarieeeeesssjjj!

Holly zei

afgelopen zondag was zo cute... met die 2 met een mega accent die beiden niets durfde te doen :-)

Anoniem zei

Irène, hoi! Die nichterige man uit "Ik vertrek" is uit de kast gekomen; bij Paul de Leeuw afgelopen weekend. Maar dat wist je natuurlijk al? Groeten, Cousin.

Irène's wereld zei

@Yvonne: jij bent ook veel slimmer dan ik. Dat verklaart vast waarom ik die twee klootviolen wel kan hebben. ;-)

@Holly: jaaaa! Die hoorden wij dus ook, in de auto. Zo schattig. Zo brak. Je hoorde die jongen door de radio stinken. :-)

@Tieske: echt waar? Wat leuk! Wanneer was het kwartje gevallen? Nadat hij zijn vrouw voor de zevende keer in de herhaling op de bosmaaier voorbij had zien komen terwijl hij met zijn typische armpje door het huis wapperde?
En hoe reageerde oma uit Sassenheim?
Ik heb het niet gezien helaas, wij keken (op mijn initiatief) naar de nogal langdradige Good Sheperd. Volgende keer toch maar de Naked Sheperd doen dan hè? :-D

mr. drs. prof. Yvonne zei

Als ik slim zou zijn zou ik ruimtevaarttechnologie of technische natuurkunde studeren...en niet Nederlands recht ;-)

Lotte zei

Het hoogtepunt is wel als Timur de Coen&Sandershow presenteert. Het liedje dat er dan gezongen wordt aan het begin van het uur: fan-tas-tisch!

Anoniem zei

Hahahahaha, nou kennelijk had ie vroeger (net voor de verhuis) al eens kort iets met een man gehad, maar dat was het toen toch niet helemaal. Hij hield ook vol dat hij echt pas na zijn 40e van heren was gaan houden. Het gezin kookt ook elke week nog gezellig samen...De gevoelens van oma kwamen niet aan bod, helaas. Hij was overigens niet meer in dat akelige mouwloze vodje gekleed maar in een of ander wuft, hip zwart ensemble. Heel Amsterdam in elk geval (waar hij nu - uiteraard - woont). Op uitzendinggemist terug te zien, het programma heet iets met Paul P.S. en was te zien op 18 oktober).

Irène's wereld zei

@Yvonne: voor ruimtevaartdingetjes hebben we Peter v. H. al hè? Ik zeg maar zo: beter een goede jurist dan een verre astronaut!

@Lotte: ja? Ach dat heb ik dan jammerlijk gemist! Ik lag vanmiddag met de familie Pfaff op de bank een beetje appelig te zijn. Was evenwel ook bijzonder vermakelijk!

@Anoniem: Ik heb het bewuste stukje inmiddels teruggezien via uitzendinggemist. Wat een heerlijke vent, met zijn gekohlde ogen, enorme buckle en stylish sjaaltje. Toch vond ik hem ook wat tragisch. Want met je 48 jaar weten dat je vast nooit meer zo gelukkig wordt als tijdens je eerste 40 jaren. Tja, kweenie. Dat stemt mij toch een beetje droef. Ik hoop oprecht dat hij net zo'n gezellige druif aan de haak slaat om toch nog veel gelukkiger mee te worden dan hij nu vermoedt.

Yvonne Ockels zei

JAAAAAAAA!!!!! Good old Peter van H! Hoe zou het toch met hém zijn? Waarschijnlijk ver weg idd...

Yvonne Moszkowicz zei

En ik ben lekker dichtbij he, nu nog dichterbijer...

Trouwens, nu ik J's log heb gelezen valt jouw schone schrijfstijl nóg meer op. Een paar niveaus hoger zeg maar...;-)

Irène's wereld zei

@miss Ockels/ Moszkowicz: ons Peerke heeft iig in Delluf gezeten. Maar nu? Vast ergens in dit zonnestelsel, misschien staat hij wel vast op de ring om Saturnus. (Deze pikte ik overigens van een Lama!)
En ach, zij met de kordate hoofdbeweging. Elke keer als ik daar aan terugdenk moet ik zo hard lachen. Ik was er niet eens zelf bij maar je immitatie was grandioos en het typert haar perfect. Thank you.

Yvonne H. zei

haha ik wist niet dat ik zo op haar lijk...misschien geen wonder dan dat...nee laat ik dat niet zeggen...;-)