donderdag 3 december 2009

De wanhoop der Hyvende moeders

Hyves is op z'n retour. Het stond hier van de week in de krant. En dan is het waar, natuurlijk. Facebook wint in Nederland alsmaar meer terrein, ten koste van Hyves. Facebook is internationaal gericht en oogt wat minder vriendenboekjesachtig. Paradoxaal genoeg zijn het juist de wat oudere mensen die tegenwoordig een Hyvesaccount aanmaken. Om met de krant te spreken: als je als jongere een favoriete kroeg hebt waar ook je vader ineens aan de toog zit, wordt het de hoogste tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe stamkroeg. En zo is het.

Dat mijn 56-jarige moeder een poos geleden een Hyvesaccount bleek te hebben aangemaakt vond ik ergens wel schattig. Ze deed in elk geval haar best met de tijd mee te gaan. Een beetje irritant werd het toen ze me laatst opbelde om te vragen hoe ze een neefje dat nog geen Hyvesvriend was kon krabbelen om hem te feliciteren met zijn verjaardag. "Mens, stuur gewoon een kaartje!" brieste ik geagiteerd in de hoorn.

Ronduit gênant werd het toen ik gisteren een mailberichtje kreeg van een Hyvesvriend die ik alleen van internet ken. Zij vroeg me of ik wist wie in hemelsnaam *de naam van mijn moeder* was en waarom zij haar een vriendschapsuitnodiging had gestuurd. Verdrietig bonkte ik na het lezen met mijn hoofd op het bureaublad. Dat het zover heeft moeten komen.
Me uitputtend in excuses tikte ik een berichtje terug. Dat ik vermoedde dat mijn op Hyvesdrift geraakte moeder niet verder had gekeken dan haar neus lang was. Dat ze naar alle waarschijnlijk een nicht had willen uitnodigen die toevallig hetzelfde heet als zij en nog toevalliger ook nog in dezelfde plaats woont. En dat ze wellicht een bezoekje aan de opticien moet overwegen. Omdat ze onze nicht niet eens van de foto herkende!

Ik heb mijn conclusie getrokken. Een Facebookaccount heb ik jaren geleden al aangemaakt. Alleen deed ik er tot voor kort niet zoveel mee. De tijd lijkt echter meer dan rijp om de boel aldaar nieuw leven in blazen. Laat die oudjes in de tussentijd Hyves maar bevuilen. Proost.

10 opmerkingen:

Wondelgijn zei

Hihihihi, ik zie het helemaal voor me!! Jongste heeft toevallig afgelopen weekend aan mijn moeder aangeboden om mee te helpen een hyves account aan te maken.... Hmmm... misschien moet ik hier maar een stokje voor steken dan...?? Hahahaha

Lotte zei

Toevallig heb ik sinds een paar weken een heus Facebook-account met al twee vrienden! Yes ben ik toch nog hip!

Madelief zei

Pffft, ik weet het niet hoor, ik kom niet meer zoveel op hyve, maar als ik nou óók nog een Facebook account moet maken, kan ik m'n baan wel opdoeken wegens gebrek aan tijd. ;-)

Yvonne zei

dit méén je niet! Heb ik me na jaren verzet eindelijk over laten halen hyver te worden, is het alweer UIT?!
Ik ga wel je moeder uitnodigen trouwens.

Mars zei

Haha oh wat grappig! En mijn moeder heeft juist weer een facebook account, waar ik helemaal niks van snap. Ach, m'n moeder gaat altijd sneller met de tijd mee dan ik...
Dan kun jij facebook vriendjes worden met mn moeder;) Haha!

X

Tamara M. zei

Haha grappig! Nouja jouw moeder weet iig hoe hyves werkt!

xxx Tamara

Louise zei

Geweldig!

En ik denk dat ik je voorbeeld ga volgen -doodsbenauwd dat ook mijn moeder serieus aan het hyven slaat en mij onsterfelijk belachelijk zal maken met een krabbel. Het is een beetje als op de basisschool, toen je grootste nachtmerrie (nou ja, 1 van de) was dat je moeder de klas zou betreden met je vergeten broodtrommel.

Facebook is inglies. Det is probablie too diffiecult vor modders. Op naar facebook!

Yehudith zei

Bovendien heeft Facebook gewoon veel meer leuke spelletjes :P

Anita zei

ik doe juist heel weinig met hyves, omdat ik veel internationale vrienden heb en die zitten allemaal op facebook. en mijn moeder hyved dus ook. maar daar heb ik eigenlijk geen last van. die heeft echt haar eigen vrienden. alleen een vriendin van mijn moeder die heeft mij dan wel toegevoegd en stuurt constant van die stomme fwd berichtjes. tja. ze reageert ook steeds op mijn blog. (die vriendin van mijn moeder dus he) dat vind ik ook irritant. misschien haar ip-adres eens blocken. (en dan net doen alsof ik niet snap waarom haar reacties niet geplaatst worden)

Tamara M. zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.