dinsdag 30 november 2010

iPhoto november 2010

Een poep, een zucht
en november is weer achter de rugt.
Om alvast in hogere Sintsferen te geraken,
ondanks de TNT-knakkers en hun hinderlijke staken,
deed ik pardoes aan rijmen en dichten,
zonder mijn hempie op te lichten.
Tot hier.

Want op 1 november was mijn zus jarig. Mijn dode zus. En dan is stommig rijmen natuurlijk niet echt gepast. Daarom nam ik deze foto. En zwaaide even naar haar, in de dikke, donkere lucht. Dag grote zus.


Deze foto nam ik tijdens een #rondjemethethondje en bewerkte hem daarna met Instagram. Da's een handig appje voor d'n iPhone. Ik vond hem dermate geinig dat ik hem bombardeerde tot algehele avatar.


Mijn vader kreeg dus een penning. Voor zijn heldendaden in de zandbak daarachter. Maar wij verdienden er, na het bijwonen van de feestelijkheden hieromtrent, ook beslist een. Voor het aanhoren van het fenomenale keyboardgeklingel van de muzikale marechausseedame op de foto. God in Den Haag zeg! De panfluitklassiekers van bij de Chinees waren er niks bij. En dus speelden Sjoerd en ik van ellende 'raad de plaat'. We onderscheidden onder andere Sting en The Beatles. Waarvan de niet meer in leven zijnde bandleden zich vast moeten hebben om hebben gedraaid in hun graven, als ze het hebben gehoord. "Will you remember me?" "Let it be!"


En toch was mijn speeddate op de Landelijke Ontmoetingsdag van de NCFS populairder dan deze foto doet vermoeden. Er waren best veel ouders van jongere CF-ers die eens met een oudere CF-er wilden praten. Ze hadden zelfs aan me mogen ruiken of voelen, ook al was het was natuurlijk niet de Grote Meneer Kaktus Show.


Dit is mijn koelkastvoorraadbakje gevulde insulineampullen. Ik vul er meestal vier of vijf tegelijk en kan dan weer even vooruit. Want om de drie dagen moet er een nieuw exemplaar in mijn pompje. Het moment dat ik op een leeg bakje stuit als ik de koelkast open komt nooit gelegen. Meestal moet ik snel snel weg of heb ik anderszins geen goesting om mijn eigen diabetesverpleegkundige uit te hangen.


Hoog water! Het was weer eens zover. Een weekend flinke regen en Moeder Maas treedt buiten haar oevers. Het gebied waar wij wonen is in het recente verleden tot twee keer toe onder water gelopen. Alvorens er een woonwijk te ontwikkelen hebben ze er een flinke bult zand neer gekwakt en ook zijn de dijken verstevigd. Als het goed is moet dat afdoende zijn. Maar het blijft spannend...


Dit is Muuske. Muuske is een fenomeen in de regio. Iedereen die ouder dan twintig is en het fietspad langs de Rijksweg kent, kent Muuske. Muuske is niet helemaal honderd procent. Wat de diagnose precies is is me nooit duidelijk geworden. Of ze altijd zo was of dat er een h.ersenbloeding of zo aan vooraf is gegaan. Muuske is gewoon Muuske. Tegenwoordig neemt Muuske de benenwagen en is haar actieradius beduidend kleiner dan vroeger. Nu stiefelt ze het dorp wat op en neer en komt er weinig geluid meer uit haar mond. Maar vroeger! Vroeger fietste Muuske op en neer van R.oermond tot E.cht en weer terug. Dag in dag uit. In een tempo waar menig profwielrenner jaloers op zou zijn. En dan nog had ze adem genoeg om iedereen die haar fietspad kruiste uit te schelden voor alles wat lelijk was. Meestal riep ze iets als "Geer godverdommese rotjong!" en timmerde daarbij vervaarlijk met haar paraplu op haar stuur.



Na het hoge water kwam de mist. De mist hulde het landschap in een Nicci French-achtige sfeer. Terwijl ik op mijn hoede achterom bleef kijken of er niemand op me af kwam die iets kwaads in de zin had pinkelde Rover koelbloedig zijn plasje tegen de ijzeren dijk. Maar hij leest ook geen boeken. Alleen strips.


Luie Hond. Vrij naar de band.


Nog een Instagrammig kiekje. De lippenstift doet het 'em hier wel.


Ach ja. Dat gevalletje lekkage in de wc met interventie in de badkamer hadden we natuurlijk ook nog. En daar hebben we nog steeds plezier van. We kunnen al bijna twee weken niet meer douchen. Want de tegels die eruit gekapt moesten worden waren niet op voorraad bij de tegelboer. De heer zij geprezen voor het ligbad.


Samen met vriendin A., en mijn halve tijdlijn op Twitter, ging ik naar de bioscoop om De Eetclub te zien. Tijdens een heuse Ladies Night. Met hapjes en drankjes en diverse kraampjes met beautyproducten, sieraden, tassen en andere rommelarijtjes waar meisjes blij van worden. En als klap op de vuurpijl was er ook nog een loterij met een keur aan prijzen. Waarbij ik met mijn lotnummer 180 dus de hoofdprijs won. Een heuse make over! Tijdens de volgende Ladies Night mag ik opnieuw aantreden. Gehuld in galajurk, fris gekapt en professioneel beschilderd.


Sneeuw! Nog voordat de meteorologische winter nog moet beginnen. Gepaste, diepe All Gore-iaanse zucht. Komen die hysterisch monsterlijke snowboots met fors Geer & Goor-gehalte toch al ras van pas. Hier leek het net of we een verwarmde grasmat hebben waar de sneeuw niet op blijft liggen. Maar da's optisch bedrog.
 


Puzzeltje uit de bijlage van de NRC, NRC Weekendblad. Zoek de 8 soorten vloerbedekking. Ik vond al: pers - tegels - zeil - karpet - loper - schaakmat.
Wie vult aan? Want van 'staartdeling' en 'rekensom' kan ik geen chocola maken. Laat staan 'paardenbloem' of 'openbaar ministerie'.
Aanvulling Petra: parket.


En zwemmen. Daar vingen we in november ook mee aan. Voor de kendisie. Een uur lang suf baantjes trekken. Hoe geestdodend wil je het hebben? Maar ach, alles beter dan geestdodend op een hometrainer zitten of op de loopband staan. Alle cardiosporten zijn stom maar zwemmen komt dan nog het beste uit de bus. Alleen die plastic kleerhangers. Die zijn sinds 1984 nog steeds hetzelfde! Terwijl ze toen al niet handig waren en mijn kleding inmiddels alleen maar groter is geworden. Kan iemand me vertellen hoe je hier je hele textielse handel op kwijt moet, inclusief schoenen? Zonder dat het op weg tussen kleedhokje en te klein lockertje op de natte zwembadvloer pleurt en je na het zwemmen nat ondergoed aan kunt trekken. Echt, schiet mij maar lek.

13 opmerkingen:

Yvonne zei

Al die jaren dat ik dacht dat Muuske dood was...verloren jaren...
Ben blij dat ze jullie nog steeds verblijdt!
Leuk zo'n maandlogje trouwens.

MissPiggy zei

Hey Irène,

'Tot hier', las ik.
En toen: KABAM.

Verder weet ik eigenlijk niks te schrijven,
maar ik wou ook niet, niks schrijven.

Kus

Irène's wereld zei

@Yvonne: Muuske for president!

@MissPiggy: Allang hartstikke lief dat je er überhaupt op reageert. Ik kan me voorstellen dat het zo'n mededeling is waar je als lezer ook zo weinig mee kunt. Maar om er (daarom maar) niet over te bloggen vind ik ook raar. Het blijft toch mijn zus. Heb jij eigenlijk brussen (my god, gebruikte ik nou echt dat enge woord?)?

MissPiggy zei

Je zus is heel belangrijk.
Heel mooi die foto die erbij staat. Je voelt het echt.
De sfeer ofzo, ofja ik weet niet, het Gevoel.

Ik heb zelf 2 'kleine' zussen (ze zijn al lang 2 koppen groter dan ik haha), zij hebben geen CF.

Slaap lekker lieve nachtbraakster!

Petra zei

Hee irène,
Prachtige blog.

Ennuh wat betreft die nrc-puzzel. Ik dacht dat je het OM moest zien als het Parket....?

Irène's wereld zei

@MissPiggy: Ik was toch niet meer helemaal wakker vannacht. Want hoe vaak heb jij al niet iets over je gezusters geschreven?! :-S Domme ik. Hetzelfde geldt voor het opsnorren van je adres. Maar het is gelukt hoor!

@Petra: JAAA!!! Tuurlijk. Parket. Merci!

Toaske zei

Ook ik schrok van dat bericht over je zus. Pfffft, dacht ik. De rest van je logje heb ik eigenlijk maar amper gelezen dus (wel de foto's gescanned zeg maar). Weet nu ook niet zo goed wat te schrijven.

Irène's wereld zei

@Toakse: Ik heb al vaker over haar geschreven hoor. Meestal op of rond 1 november. Renée is maar anderhalf jaar geworden en overleden aan kanker. Ze zou dit jaar 34 zijn geworden.

Wondelgijn zei

En ik zwaai even mee naar je zus! Dat is toch niet aan datum gebonden hè? 'Dag zus van Irèneke.... Ze doet het goed, hoor! Je zou trots zijn op haar! Dag!'

Yvonne zei

grasmat?

De Repel zei

Heerlijk logje! Gefeliciteerd met je vader, heel bijzonder. En dat Instagram ga ik ook op mijn iPhone zetten!

Mag ik dit iPhone logje idee een keer van je pikken?

Irène's wereld zei

@Wondelgijn: :-)

@Yvonne: Volgens NRC was dit de oplossing: zeil - pers - parket - delen - karpet - tegels - mat - loper

@De Repel: Beter goed gejat dan slecht bedacht. Tuurlijk mag dat!

Margriet zei

"Oef, slik" dacht ik bij het lezen van het 'bijschrift' bij je eerste foto. Mooie foto. Mooi bijschrift.

Wat je zwembadhangertjesprobleem betreft. Ik block die dingen. Weiger ze te gebruiken. Ik heb gewoon een heel grote sporttas waar alles, behalve mijn schoenen in gaat. En die duw ik in een kluisje. Soms beetje aanduwen, maar alles droog en schoon. Zonder dat ik mn armen boven mn hoofd hoef te houden om te voorkomen dat er iets over de grond sleept ofzo.