dinsdag 16 november 2010

Talige weetjes

  • Stewardesses is een van de langste Engelse woorden die je alleen met de linkerhand typt.
  •  Shakespeare heeft de woorden 'assassination', 'abscene', 'accommodation' en 'bump' bedacht.
  •  In de zin 'the quick brown fox jumps over the lazy dog' worden alle letters gebruikt die op het toetsenbord staan.
  •  De lethologica beschrijft de staat waarin je een bepaald woord niet meer kan herinneren.
  •  'Typewriter' is één van de langste woorden die je kunt maken door alleen de letters van de bovenste rij op het toetsenbord te gebruiken.
  • Van de volgende twee zinnen maakt het niet uit of je ze van links naar rechts of van rechts naar links leest:  
  • Baas neem een racecar neem een Saab.
  • Nelli plaatst op ene parterretrap ene pot staalpillen.
  •  Het langste Engelse woord is 1909 letters lang en verwijst naar een bepaald deel in het DNA.
  •  “U at” is de kortste volledige Nederlandse zin.
  • Mohammed is de meest voorkomende naam in de wereld.
  • Vier is het enige getal dat evenveel letters heeft als wat het woord betekent.
  • Er is geen enkel Engels woord dat rijmt op 'month'.
  • De naam Wendy werd verzonnen voor het boek Peter Pan.
  • Er is niet één normaal Nederlands woord dat rijmt op het woord twaalf.
  • Het langste Nederlandse woord dat je kunt typen aan de linkerkant van je toetsenbord is 'verbeteraarsters'.

    9 opmerkingen:

    Cisca zei

    Wat grappig!

    Maar, euhm, heb je dit allemaal bedacht toen je vannacht niet kon slapen?

    Kata zei

    Dank. De rest van mijn leven zla ik doorbrengen zoekend naar een woord dat rijmt op 'twaalf'.

    Elly zei

    Je verveelde je zeker? Wel grappig trouwens, hoor.

    Heb je ook de discussies gelezen op internet dat er wel iets rijmt op twaalf?
    Ga maar zoeken....

    Elly

    Erika zei

    Hoe lang heb je er in vredesnaam over gedaan om hierachter te komen??!!! :))))))) En nou ga ik het het liefst nog allemaal uitproberen ook, whaaaaaa!! Wel leuke weetjes, trouwens!

    Groetjes, Erika

    Irène's wereld zei

    Lieve schatten jullie menen toch niet serieus dat ik dat allemaal zelf heb verzonnen hè?!
    Ik ben dan wel een Koos Werkeloos maar heb toch nog wel een leven hoor. ;-P

    Erika zei

    Nee, ik wist wel dat je het niet allemaal zelf had uitgedacht: ik kende er eigenlijk al een paar (val ik toch nog door de mand!), maar ik vond mijn opmerking wel leuk klinken (was je er bijna ingetrapt?)... :)))))
    Ik probeer ze nog wel steeds graag uit, hi hi!

    Groetjes, Erika

    Zuster_Klivia zei

    Wat een leerzaam ochtendje. Mijn dank voor het vergroten van mijn kennis!

    MaMarije zei

    Hé, gaaf! Ik was al tijden op zoek naar een palindroom-zin (van die omkeerbare woorden of zinnen). En nou heb ik er 2, joechei!

    Louise zei

    Het was al even over twaalf
    toen ik zag de eerste zwaalf

    http://www.encyclo.nl/begrip/zwaalf
    Maar ik geef toe dat het niet gelijk een supergedicht is. Op herfst rijmt ook geen normaal woord, maar Drs P wist er toch iets van te maken.

    Als de blaad´ren vallen in de herfst
    zijn alle bejaarden op hun sterfst

    (wil je nooit meer zulke logjes posten? zit nu in een google loep.)