maandag 20 december 2010

A 2000 Miles Long December

Al zolang ik me herinner heb ik een gloeiende hekel aan Kerstmis.
Als kind al liep ik de boel min of meer moedwillig te saboteren.
En mijn moeder maar haar best doen met de aankleding in huis.
En mijn vader maar zweten op de gevulde kalkoen.
En ik maar mokken en stieren.

Hoe het komt? Ik kan er de vinger niet op leggen.
Wellicht heeft het te maken met een deze dagen uitvergroot gevoel van gemis en melancholiek in combinatie met verplicht gezellig doen en een overdaad aan slechte films op tv.
Hoe meer decoratieve deurkransen en kunstig opgetuigde bomen ik bij anderen zie, hoe meer me de zin vergaat zelf thuis aan de slag te gaan met lichtjes en ballen.
Het liefst kroop ik op 6 decemer diep weg onder mijn dikke dekbed om ergens in maart weer fris en fruitig te ontwaken.

Dit liedje verwoordt mijn droeverige decembergevoel denk ik het best.

En deze komt ook aardig in de richting.

12 opmerkingen:

NOVY zei

Ja.

Same here.

Zuster_Klivia zei

Count me in... ik heb ook niks met de 'feestdagen'. Verplichte dagen waarop het per se leuk móet zijn! Pffff. Zie er best tegenop kan ik je zeggen.

Op naar januari!

Neuronenvuur zei

Dit stukje had ik kunnen schrijven! De rest van de wereld doet en deed zo vreselijk zijn (haar!) best, en het is uiteindelijk allemaal niks. Wat heerlijk dat er medestanders zijn!

claudevrouw zei

Hoiiiiiiiiii feestbeest haha,

Er zijn volgens mij best veel mensen die tegen de 'verplicht gezellige' feestdagen opzien, zoals je de hele dag volproppen met eten bij ouders en schoonouders. Tenminste dat hoor ik altijd om me heen. Aan die verplichtingen hebben wij al een hele tijd terug vaarwel gezegd, en het bevalt prima! In het begin wel moeilijk hoor, want er worden eisen/verwachtingen geschept door de families. Pat en ik doen eigenlijk dingen die we zelf leuk vinden.(naar vrienden, filmpje pakken, samen koken, stuk wandelen) Gewoon doen!!
En de reclame op tv, thuis in de bus en eigenlijk overal verplicht je bijna om te shoppen hè. Niet leuk meer. Gelukkig zijn de feestdagen maandag weer voorbij, dat is het voordeel dat ze in het weekend vallen! Wat ga jij doen met 'die gezellige dagen'?

Groetjes Claudia D. uit Nijmegen

Irène's wereld zei

@ Al mijn medestanders en -standerettes!: zullen we samen met Veel Drank in een grot gaan zitten en lijdzaam wachten tot het voorbij is? =D

@Claudia: Hoi! Uh, wat wij op de planning hebben? Niet eens zulke Vreselijke Dingen hoor. Kerstavond met bevriende buren eten en drinken. Eerste kerstdag pas 's avonds uit eten met mijn schoonfamilie en tweede kerstdag bij mijn ouders eten. In totaal is er maar één oma bij betrokken (tweede kerstdag) en ook nog degene die ik het beste kan hebben. ;-) (Gooi er wat port en wijn in en je hebt geen kind aan haar. ;-) - flauw geintje, het is echt een lief vrouwke.)

Anoniem zei

Hier ook 1.

Van mij mag heel de maand December over geslagen worden. PPFF Maar toch wens ik je wel fijne (stomme)dagen! Groetjes Monique

Linda zei

Ik dus ook preciés hetzelfde.maar owee als er zoveel sneeuw blijft liggen,dan kruip ik in mijn grot en kom er nergens voor uit!

Tamara M. zei

Hmmm ik vind kerst en de hele maand december heerlijk, voel me altijd heel gelukkig dan:) Lekker eten, hopelijk met sneeuw, fijne muziek (nouja niet alles natuurlijk) en slechte films. Samenzijn, daar gaat het bij mij om:) Dus helaas geen medestander, maar ieder zn ding;)

Vind trouwens de titel wel echt heel geweldig:)

xxx Tamara

Cisca zei

Verhuis naar de VS! Want alhoewel de lampjes en het shoppen hier hoogtij viert, wordt er ook gewoon gewerkt. En dus gaat het hele fenomeen hier gewoon een beetje aan mij voorbij. En dat vind ik helemaal niet erg.

Frederique zei

Ik hou ook niet van de feestdagen. Maar meer omdat er zoveel gebeurd is in die tijd. Het liefst sla ik december over, maar ik doe altijd weer mijn best. Maar ik vind het een rot maand.

Liefs Frederique

Frederique zei

Ik hou ook niet van de feestdagen. Maar meer omdat er zoveel gebeurd is in die tijd. Het liefst sla ik december over, maar ik doe altijd weer mijn best. Maar ik vind het een rot maand.

Liefs Frederique

Yvonne zei

A long december...één van mijn lievelingsnummers van de Counting Crows!
Ik vond Kerstmis als kind wel heel leuk vanwege de gezelligheid. Maar ik heb nu al jaren geen boom meer en ik versier ook niets. Ook omdat we er tegenwoordig niet zijn tijdens de Kerst.