donderdag 27 januari 2011

Brokeback Mountain

Officieel - volgens de letterlijke betekenis van het woord - kun je maar één lievelingsfilm hebben. Een onmogelijke keuze natuurlijk, in het immense cinematografisch oerwoud.
Een van mijn allerliefste lievelingsfilms is Brokeback Mountain.

De meeste mannen zullen met een zure bek zeggen dat het "mûh een homofilm is". Veel vrouwen echter beschikken over het vermogen om a) niet te griezelen bij het idee dat twee mannen 'het' met elkaar doen (persoonlijk vind ik het idee dat ouders 'het' doen véél angstaanjagender!) en b) het klassieke, tragische liefdesverhaal te doorzien. Alleen in een ander jasje dan we tot voor deze pijnlijk prachtige variant gewend waren. De film gaat over hoe mensen kiezen hun leven te leiden, over een wereld die hen die keuzevrijheid misschien niet gunt, over onderdrukte verlangens en over loslaten.

De laatste zin in de laatste scene, als Ennis zijn kastdeur opent en met betraand gezicht kijkt naar de twee overhemden (dat van hem nu beschermend over dat van Jack) en de ansichtkaart en mompelt "Jack, I swear...", laat me maar niet los. Hoe vaak ik het juweel ook heb gezien, ik kan niet precies duiden wat de schrijfster van de novelle waarop de film is gebaseerd ermee bedoelt. Wat zweert Ennis Jack?

Is het cowboytaal voor "I love you"?
Zweert Ennis dat hij het allemaal anders had gedaan als hij de kans kreeg het nog eens over te doen?
Gaat hij Jack achterna?

Alle mede Brokeback Mountain-liefhebbers verzamel u!
Vertel me, hoe interpreteer jij "Jack, I swear..."?

Voor de bewuste scene, klik hier.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat hij uit de kast komt en zijn liefde tot hem bekent.

Yehudith zei

Hmm... daarvoor moet ik de film toch echt nog een keer zien. Heb hem trouwens pas voor het eerst gezien afgelopen november. In het ziekenhuis *schaam*. Maar wat iedereen zegt is waar: hij is mooi! :)

NOVY zei

Zo. Mooi.
Lievelingsfilm inderdaad.
Een van de niet eens zo vele.

I swear, I really did love you.

NOVY zei

Ook nog maar even deze gekeken: http://www.youtube.com/watch?v=LaN5r7ElWxM&feature=related

In tranen. haha.

NOVY zei

O. En misschien nog een leuke voor een volgende keer.
Nog een lievelingsfilm: Lost in translation.
Wat fluistert Bill Murray op het laatst in het oor van Scarlett Johansen? En willen we dat weten?

Laura zei

Hier meldt zich een fan!!!!!!
Ik heb hem al vaak gezien :)

Ik dacht dat hij bedoelde : i swear..that i will always love you.
Maaaaaarrrr...... het zou ook kunnen zijn dat hij zweert dat hij wraak gaat nemen aangezien er een kans bestaat dat hij in elkaar is geslagen (net zoals die man uit zijn jeugd)....dusss....

Ik was de enige van het de groep (waarmee ik hem in de bios heb gezien) die het een goede film vond ....ONGELOOFLIJK!!

Tamara M. zei

Oei dat moet ik m nog es gaan kijken, heb m gezien toen ik nog in nijmegen woonde (5 jaar geleden dus)

Goeie tip;)
xxx Tamara

Yvonne zei

Nooit gezien, maar je maakt me wel nieuwsgierig!

Toaske zei

Het is niet echt mijn film. Zag trouwens dat ie woensdag weer op tv komt. Misschien moet ik er nog 'ns een poging aan wagen.