zondag 6 februari 2011

De man en zijn hobby

Sjoerd ademt auto's. Op een prettige manier.
Hij heeft naar eigen zeggen niet echt hobby's. Hij werkt gewoon graag en is daarnaast bovenmatig geïnteresseerd in auto's.

Die interesse uit zich op een bijzonder draaglijke, gesofisticeerde manier.
Hij is niet zo'n geobsedeerde Formule 1 freak die tijdens 'het seizoen' zondagen achtereen aan de buis gekluisterd is. Gelukkig niet zeg!
Het is meer dat hij er graag over leest. In boeken en tijdschriften en op internet. En er derhalve ook veel over weet. Types, wanneer ze uitkwamen, wat voor prestaties er onder de motorkap beloofd worden. En mocht de parate kennis het even laten afweten dan is er altijd nog de stapel autobijbels. Tig jaargangen Autovisie jaarboek.

Vroeger, toen hij nog een kleine koddige Sjoerd was, lag zijn belangstelling met name bij Ferrari. Getuige ook de verzameling miniaturen die sinds de verhuizing nog steeds in krantenpapier gerold op zolder staat.
Tegenwoordig is het Porsche wat de klok slaat. Er hoeft er maar een voorbij te flitsen op de snelweg of ik krijg staccato medegedeeld om welk type het gaat. En inmiddels zijn we zover dat ook ik aan een half oog genoeg heb om het onderscheid te maken tussen een type 996 en een 997. Of om te weten dat de 993 de laatste luchtgekoelde Porsche 911 was. Het kan verkeren.

"Met wat voor auto zou je mij eigenlijk vergelijken?" vroeg ik gekscherend tijdens het koken.
"Een Ferrari of een Maserati," klonk het stellig. "Net zo mooi, apart en temperamentvol. Maar ook wat lastig qua onderhoud. Waarbij Italië gelijk staat aan Utrecht, voor de onderdelen." Ik kon me er wel in vinden.
"En wat voor auto zou je zelf zijn?" ging ik nieuwsgierig verder.
"Een Porsche 911!" sprak hij snel en iets te gretig.
"Nee," lachte ik streng, "niet wat je zou wíllen zijn (of hebben) maar waar je het meeste op lijkt!"
Even was het stil en daarna spraken we gelijktijdig "een Volkswagen Passat". Deutsche Gründlichkeit in een fraaie verpakking. Solide, groot en een mooi voorkomen. Bovendien buitengewoon geschikt om mee naar Italië te tuffen als er weer eens iets aan de gammele funcar mankeert.
En hé, sinds Volkswagen Porsche overnam is het feitelijk allemaal een pot nat...

8 opmerkingen:

Neuronenvuur zei

Hihi. Een passat.... ik zou een nieuwe vriend gaan zoeken (-; Hoewel hij het wel schattig brengt.

Tamara M. zei

Hahaha mooie vergelijkingen:D

JE treft het er maar mee;)

xxx Tamara

ad zei

Grappig die vergelijking.
En de kleur?

Groeten Ad

Irène's wereld zei

@Neuronenvuur: Voor geen goud ruil ik hem in!

@Tamara: Jij moet dit herkennen, als vriend-met-dezelfde-levensfilosofie-lotgenoot.

@Ad: In mijn wereld zijn in principe alle auto's zwart. Behalve rode Ferrari's.

Raffel zei

Ik denk niet dat je een mooier compliment had kunnen krijgen.
Erg lief.

Ri zei

Wat een geinige vraag. Zal hem eens aan R. stellen. Die is minstens net zo freak, maar dan ook nog F1 liefhebber. Zucht...

Irène's wereld zei

@Raffel: Zo is het!

@Ri: Poor you... Ben benieuwd naar zijn antwoord. Let me know!

Yvonne zei

Reindert hetzelfde wat betreft: geen hobby's, wel workaholic en bovenmatig geïnteresserd in auto's.
Maarreh..Porsche he...laat het S maar niet horen, maar ik vind Porsche een absolute vrouwenauto/homoauto. R is het daar niet mee eens overigens.