maandag 7 februari 2011

Gewoon weer eens hallo zeggen

Hossende haaien wat een weertje vandaag hè?!
15 Graden Celsius gaf mijn iPhone vanmiddag op de toppen van zijn kunnen aan.
Dat is in absolute getallen warmer dan op onze trouwdag in mei vorig jaar.
En qua zonuren eigenlijk ook, nu ik erover nadenk.

Het was met-de-jas-open weer. Voor het eerst dit jaar. Machtig!
Met de haren wapperend in de wind en de armen gespreid richting felle winterzon deed ik vanmiddag weer eens een #rondjemethethondje. En dat hondje had ook al de eerste lentekriebels in zijn blonde bol. Hij snuffelde, pieste en snierkte nog meer dan anders. Ook zijn oren werden gevangen door het gewaai en als een onverschrokken windhond schoot hij af en toe aan me voorbij.

We waren niet de enigen die genoten van het buiten zijn.
Bouwvakkers zelfs-helemaal-zonder-jas floten vrolijke deuntjes met de radio mee. Moeders met kindjes voorop de fiets. Andere hondenbaasjes met hun viervoeter. Her en der plukjes vutters die de buurtroddels bespraken. En waarvan er eentje me nariep dat hij graag "det hündje wou zeen". Hahaha, deed ik. En riep van "maar ich neet"!

Het is mijn gewoonte iedereen die mijn pad kruist vriendelijk te groeten.
Uit beleefdheid. En omdat het gewoon leuk is. Zo ben ik opgevoed.
Dat het tentoonspreiden van dergelijk gedrag tegenwoordig eerder uitzondering dan regel is ondervind ik steevast aan den lijve. Sommige mensen reageren ronduit geschrokken. Hè? Wat? Wie? Ik? Andere mensen piepen er met het minst mogelijke aantal decibellen een kleine wedergroet uit. En de hardnekkige aso's trekken de bek gewoon niet open. Die blijven met een zuur gezicht stoïcijns voor zich uit kijken. Het leven zou eens leuk zijn. En gek genoeg wordt die laatste categorie voornamelijk bevolkt door de bejaarde medemens. Terwijl je juist zou verwachten dat dat bij uitstek de groetende doelgroep was.

Ik snap het niet.
Je eigen kleine wereld en die van een ander een stukje mooier maken is zo simpel.
Dus. Laten we het gewoon met z'n allen weer eens doen. Hallo zeggen!


Dit blogbericht werd niet eens mede mogelijk gemaakt door de EO.

14 opmerkingen:

MissPiggy zei

Hallo lieve Irène!

Toaske zei

Ook goedemorgen! ;-)

Mars zei

Dat ze hier in het wilde westen reageren met 'wat moet je van me?'(non-verbaal dan he), verbaasde me al, maar dat dat ook in Limburg gebeurt!!! Dat vind ik toch wel heftig. Op de een of andere manier heb ik het idee dat daar alleen maar zeer vriendelijk, groetende mensen lopen. Weer een illussie armer!

ad zei

Goede morgen, Irene.

Misschien dna maar gillen tegen die b-en.

Liefs Ad

Mammalien zei

Waar woon jij eigenlijk? Ik had het gewoon KOUD, jas dicht, sjaal om. Werd bijna mijn auto uitgeblazen door de harde wind... Maar ben wel vriendelijk goedemorgen blijven zeggen (-;

Roelien zei

Hallo!!!!!

Ja, ik ga nu naar het bos met de hond en ik ga daar iedereen dag zeggen (doe ik trouwens altijd, maakt het leven zoveel leuker en ik ben ook niet lid van de EO)...

Tamara M. zei

Mars, Irene, Miss Piggy, ik denk dat jullie maar met zn allen naar Deventer moeten verhuizen want ik word vaak teruggegroet!! :) Zeker op zo;n mooie dag als gister, en vandaag.

xxx Tamara

Terpie zei

Een bijzonder goede morgen gewenst.
Zit nu naar een stralende blauwe lucht te kijken, gisteren daarentegen woei ik bijkans uit de verschoning, maar dat terzijde.
Ben het roerend met je eens dat de wereld een stuk aangenamer aandoet als we allemaal een stukje vriendelijker doen.
Liefs, Maarten

Jroen zei

Ja dat die oudjes zich zo gedragen heb ik ook nooit zo gesnapt. Heb jaren als vakkenvuller gewerkt en daar pas gemerkt hoe asociaal sommige bejaarden zijn. En nors en vervelend. It blew my mind!

Ik bevind me meer in jouw 2e groep, zachtjes groeten of vriendelijk knikken. Ik hoop dat het voldoende is ;)

fijne zonnige dag. (het is vandaag weer zo mooi als gister)

Anoniem zei

Hallo!! :-)
Ik heb gisteren geen zon gezien, maar vandaag schijnt ie gelukkig wel.
Ik zeg ook altijd iedereen gedag, zeker als ik dus wandel met m'n hond, tenzij ik echt merk dat ze niet eens naar je kijken, da's ook zo fijn..
Liefss

Sandy (Ydnas)

Kim zei

Hi!!

MaMarije zei

Jaaah, Hallo trouwens, helemaal mee eens! Zo moeilijk is het niet, en zeker niet met dit lente-weer.
Dus nog een keer: hallo!

En nu: dag!

jootje zei

Helemaal aangestoken door je mooi weer blog, heb ik een uurtje geleden mn fietsje gestart.
Onder het mom van en therapeutish rondje, zonnestralen,voorjaar opsnuiven en vriendelijk goedendag zeggen ging ik op pad.
Ik werd onderweg onaangenaam verrast door de toch nog wel frisse temperaturen, waardoor ik met mn handen in mn mouwen tegen de kou wel degelijk 2min te laat was met goedendag zeggen(kaken zaten stijf op elkaar van de kou), en nu ik inmiddels opgewarmd ben toch wel erg moet lachen om jouw optimistisch bijna bikini verhaal!!!

haha doe je goed, weet je zeker dat die mensen gisteren ook geen 2 min te laat waren

Zuster_Klivia zei

Hier was het vandaag ook een partij lekker weer, HEERLIJK met hoofdletters.

Ik zeg niet iedereen gedag, geen beginnen aan in de Randstad ;)