donderdag 24 februari 2011

Limburgse plaatsnamen onder de loep

De nieuwslezer van 3FM maakte vanmiddag een nogal domme fout. Hij grapte tijdens een of ander nieuwsitem over het pittoreske Horn, waar volgens hem de koningin haar verjaardag komt vieren en waar hij toevallig laatst nog is geweest. Hij bedoelde natuurlijk het witte stadje Thorn.

Een wereld van verschil.
Zo ligt Horn in de gemeente Leudal en valt Thorn onder de gemeente Maasgouw.
Het enige spannende dat Horn te bieden heeft is behalen van alle soorten rijbewijzen, zowel theorie als ook praktijk.
Thorn daarentegen wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een aanzienlijk cultureel erfgoed. Met louter witte huisjes en ruziënde harmonieën die tot op de dag van vandaag de gemoederen bezig houden. En de oude boom waar Pinkeltje in woont, maar dat weten alleen de insiders. Zijnde mijn ouders en ik.

En zo beland ik opnieuw bij een uitspraakverhaal.
Taal is zeg maar ook best een beetje mijn ding.
Want het gaat nogal eens mis in de gesproken media bij Leudal en Maasgouw.
Zo is het dus Léúdal, met de klemtoon op Leu.
En niet Leudàl, met de klemtoon op Dal.
Hetzelfde geldt voor Maasgouw.
Wij hebben het over Máásgouw, met de klemtoon op Maas.
En niet Maasgóúw, met de klemtoon op Gouw.

Een oud Limburgs grappig taaldingetje is de uitspraak van Born, Horn en Thorn in het bijbehorende dialect.
In het Nederlands spreek je de Limburgse plaatsen met de dezelfde o-klank uit.
Maar in het Limburgs wordt het een ander verhaal.
Born wordt Bòr.
Horn wordt Häör.
Thorn wordt Toear.
Spreek het maar eens een paar keer achter elkaar uit. Hardop. Doe maar!

En dat uit de mond van een import Limbo...

10 opmerkingen:

Mars zei

En dan heb je ook nog Hoorn! In Noord-Holland!
Ik laat de uitspraken geloof ik maar aan jou over ;-)

Irène's wereld zei

Ja, Hoorn! En Uithoorn.
Ook leuk, spraakverwarringstechnisch.
Ik kom uit Hoorn.
Uithoorn?
Neehee, uit Hoorn!

Femmy zei

Jammer dat er geen geluid bij dit log zit! ;)

Ad zei

Vanavond naar Venlo.

Kan je een fonetisch voorzetje geven.

Groeten Ad

Veronica CFBD zei

En wij hebben Paardenmarkt op 28 juli in Voorschoten :-)

Mars zei

Haha die had ik nog niet eens bedacht!

Anoniem zei

hoi , ik heb 18 jaar in uithoorn gewoont en toen gingen we verhuizen naar hoorn voor 4 jaar en dat was best lastig uitleggen.
groetjes manon

Irène's wereld zei

@Femmy: Heel jammer ja... ;-)

@Ad: Vinloe. En dan de oe-klank omhoog laten eindigen. Zingend dus. Zoals alles in het Limburgs zingend klinkt. Is heel charmant. Schijnt.

@Veronica. Aha. Of ahuhuhuhuhuhu!

@Mars: Toneel is zeg maar jouw ding.

@Manon: Zie je! Dank voor de bevestiging van mijn theorie. :-)

Terpie zei

Had Toon Hermans niet ooit een hele mooie over "de vinkeveense Plassen"?

Irène's wereld zei

@Terpie: Dan zal het deze zijn:

Ze kwam uit Vinkeveen
en was een meid van klasse.
Maar als ze wat gedronken had
dan moest de Vinkeveense plassen.

:-)))