maandag 14 februari 2011

Vallentijn

Waar de dag van de liefde al niet tot inspireert.
Want waarom hebben sommige Hollandse mensen het over 'vallentijn' in plaats van 'valentijn'? Waar staat die extra l?
Hetzelfde geldt voor Nederlanders die reppen over 'Nokkia' in plaats van 'Nokia'. Iemand een dubbele k gezien?
Ik hoorde ooit een medestander van mijn taalpuristische opvattingen verbolgen aan iemand vragen waarom ze 'Aldih' zei in plaats van 'Aldie'. En of ze het dan ook had over 'Lihdl' in plaats van 'Liedel'?
In dezelfde categorie een opsomming verhapselingen, met dank aan Twitter.

indentiteit vs. identiteit
tillefoon vs. telefoon
papprika vs. paprika
olumpische spelen vs. olympische spelen
dissepline vs. discipline
pursies vs. precies
oto vs. auto
linolium vs. linoleum
uuro/ uiro vs. euro
zokken vs. sokken
monnoppollie vs. monopoly

Aanvullingen zijn welkom!

32 opmerkingen:

Jolanda zei

controle vs controoole

NOVY zei

Mijn schoonvader zei altijd 'apseptgirokaart'. Maar dat komt waarschijnlijk verder niet veel voor.
En ik zeg oto. Das Frans, denk ik.

Jolanda zei

bergeleiding vs begeleiding

Tineke Veenstra zei

Ja die van euro vind ik echt zwaar irritant. Hoe moeilijk kan 't zijn.

Mijn oma zegt ook altijd

Mex Donal inplaats van Mac Donalds.

Verder zal ik er een nachtje over slapen..

xxx

NOVY zei

Oh! Oh! Wacht!
de Xenox!

Jolanda Smans zei

sweer vs sfeer
enigste vs enige

Jolanda Smans zei

De meest erge, maar zéér populaire is de volgende (waar ik me enorm aan irriteer!!!):

me vs mijn

Me liefje, me auto (oto), me blogje, arggg.... Totale taalverloedering...

Rosan zei

Je hebt de groep mensen die zeggen:
een glas melwk (met die kin helemaal ingetrokken)

of

een glas mellek (waarbij de tong goed in zicht is)

Ben een beetje van beide denk ik

Vita zei

karnuhvál ipv kárnaval
euri ipv euro('s)
Sjamin ipv Jamin
de Singel ipv het Singel
het NRC ipv de NRC
Appie ipv Albert Heijn, maar nu dwaal ik af

Nok-ja is een twijfelgeval, aangezien dat in veel landen (inclusief thuisland Finland) zo wordt uitgesproken. Maar ik zeg toch lekker Nookie-jaa. Je bent niet de enige die zich er druk om maakt hoor: http://blogs.computerworld.com/17804/how_should_we_pronounce_nokia_anyway

En pap-puh-rik-ka? Een niet onaanzienlijk deel van mijn teerbeminde kennissen maakt zich daaraan schuldig, maar ik vind het zó dommig klinken.

Vita zei

@ Jolanda

Ik erger me aan mensen die "zich irriteren aan" schrijven :) Iets kan je irriteren, of je kunt je ergens aan ergeren.

Nu maar snel naar me bedje.

Zuster_Klivia zei

Mensen die Ernie van Sesamstraat Urnie noemen, ZUCHT!

Of mensen die Puzzel uitspreken als iets dat lijkt op poezel. Arrggh!

Of brookoolie. Broccoli dus.

Toaske zei

He gats, wat een stom lijstje. Ik word niet goed van dit soort gebruik van taal. :(

Carla zei

We gaan naar de foebal...voetbal !
en mensen die me ipv mijn gebruiken vind ik heel irritant.

Carla zei

ohh..en wat dacht je van abbelement vs abonnement ?

giensie zei

@Vita Me bedje of mijn, m´n bedje?

Anoniem zei

Minutie i.p.v. munitie
Dit heb ik zelfs iemand van Defensie horen zeggen in een nieuwsuitzending.

Ontroerend goed belasting i.p.v.onroerend goed.

@Novy
Mijn schoonmoeder zegt ook apseptgiro.

Karin

Erika zei

Weps in plaats van wesp.

Yvonne zei

dagvaardiging ipv dagvaarding (voor mij de ergste, samen met iNdentiteit)

En wat ik laatst zag staan:
geldt (als in: euro's) ipv geld dus.

Yvonne zei

jou man ipv jouw man (valt in de categorie me man)

Yvonne zei

Maar het gehele lijstje vind ik zeer herkenbaar! papprika..brrrrr

Veronica CFBD zei

En vanuit Leiden Rowowerwal, het Leidse woord met 3 W's.

Laura zei

Almerre ipv Almere, gruwel!

Zuster_Klivia zei

Oei, ik weet ineens nog een erge: ik was eens aan de praat met iemand die werkt bij meldpunt huishoudelijk geweld! Hoe vind je dat? Dan sla je iemand met een strijkijzer op zijn bek? ;)

Margriet zei

Jaaa, leuk dit soort lijstjes!

Wat te denken van eensgezinswoning in plaats van eengezinswoning?

Of catalógus in plaats van catálogus. Kan mijn moeder zich ook erg aan ergeren.

Net als het hebben over 'irriteren aan' en 'het ergert me'.

En, al veel genoemd zie ik, 'me fiets' etc. Doe dan mn als je geen vier letters wilt gebruiken, maar me (muh)...

Volgens mij is de lijst eindeloos. En ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan. Soms express, soms onbewust. Waarbij ik in het laatste geval wel kan rekenen op een opmerking als mijn moeder getuige is...

Lotte zei

Als docent Nederlands erger ik me nog al snel aan verkeerd Nederlands. Een klein lijstje:
- Doezen in plaats van douchen
- Exenos in plaats van Xenos
- Ik hoorde laatst iemand die een allRIKSverzekering heeft...
- Overnieuw in plaats van opnieuw
- Uitprinten, nachecken, oververhuizen
- zelfstandig naamwoorden die niet aan elkaar worden geschreven: long onderzoek, basisschool kinderen
- skieën (waar komt die tweede 'e' vandaan?)
- ik zit ONDER voetbal (schijnt Arnhems te zijn)

tinetje73 zei

Legimitatie ipv legitimatie

Ri zei

Oei, oei, oei.

Ik geef de schuld aan mijn accent. Ik beken. Ik maak me soms schuldig aan enkele van deze taalergernissen. Terwijl ik best weet hoe het hoort. Misschien als ik meer ABN zou spreken, dat het dan beter gaat.

Lotte zei

Ik zie je 'een donderdag' wel, terwijl het gewoon over 'donderdag' gaat. Waarom EEN donderdag?
Kloon in plaats van clown.

Oh, dit zijn trouwens dingen die schoonmoeder altijd zegt. Misschien dat dat het nog irritanter maakt...

Lotte zei

Dit is de laatste keer: ik erger me ook aan 'oto', maar toch schijnt het wel de officiële uitspraak te zijn, omdat het een Frans woord is. Dus toch oto.

Louise zei

Haha, leuk!
Er zijn redelijk wat mensen die puzelen aan een puzel. Mag echt niet.

En hoogwaardigheidsverkleder, doet die ook mee? Of is dat gewoon een goede grap? (ik hou niet van woordgrappen)

Ik zeg trouwens wel oto en otomaat maar dan weer wel automatisch. Raar eigenlijk. Leuk onderwerp, ga nu de hele dag nadenken over irritaal.

(Je kent natuurlijk irritaal.web-log.nl al he? Die site is echt "Da bomb" http://irritaal.web-log.nl/mijn_weblog/2008/10/da-bomb.html)

Yvonne zei

Oh ja, mijn buurvrouw zegt altijd: plisies (ipv politie dus).
Maar mijn buurvrouw is wel heel lief verder :-)

Yvonne zei

gristelijk ipv christelijk