vrijdag 15 april 2011

Emelt

De toffe tuinmannen hadden hun hielen nog niet gelicht of ik spotte er een.
Een dikke larf, op de stenen langs de grasrand. Nee hè?!

Al enkele weken zijn de buren naast en achter ons druk in de weer met de aanval op de larven. Er is speurwerk verricht, en zijn vergaderingen aan de aangrenzende hekken belegd en er is een actieplan opgesteld.
Het blijken emelten te zijn. En dat zijn nare jongens.
De langpootmug heeft in augustus eitjes gelegd en koos daarvoor het gras in onze wijk. En nu komen die verdorven eitjes uit. En vreten de larven die daaruit kwamen zich ongans aan de wortels onder de gezaaide gazons en gelegde matten. Met een beetje pech wroeten ze de hele boel los en kun je van voren af aan beginnen met de aanleg van je grastapijt.
Of wij daar ook last van hadden, vroeg de buurvrouw een week of wat geleden. Verbaasd trok Sjoerd zijn wenkbrauwen op. Larven? Waar had ze het over.

Emelten.
We hadden er nog nooit van gehoord. En tot gisteren ook nog nooit een gezien.
"Ja een emelt," sprak mijn vader kalm, "dat is de larve van een mug."
En pas toen viel het kwartje. Na twintig jaar kruiswoordpuzzels, Zweedse raadsels en andere taalkundige hersenbrekers kon ik het gekke woord plaatsen en toepassen. Wat vul je in als er een synoniem voor muggenlarve wordt gevraagd?

12 opmerkingen:

Yehudith zei

Kijk, dat vind ik nou eens nuttige informatie! Bedankt ;)

*Een dag niet geleerd is een dag niet geleefd. Ofzo*

xx

Inge zei

Oh larven! Wij hadden sinds jaren in het voorjaar larven in de hop (klimplant). Enge beestjes met een rode streep op de rug.
Geen idee wat voor beestjes het waren. Totdat ik op een avond eens flink ging Googlen.
Bleken die gekke larven lieveheersbeestjes te worden! We hebben de hop toch maar opgeruimd, voordat de zomer begon was hij helemaal kaalgevreten.

Uitroeien dus! Langpootmuggen zijn lang niet zo adorable als lieveheersbeestjes.

Irène's wereld zei

Zal ik er nog een leerschepje bovenop doen dan? Altijd handig voor met Triviant.
Wist je dat de langpootmug de dodelijkste diersoort voor de mens is? Als hij je zou steken ging je gelijk dood.
Hij kan het alleen niet toepassen.

Deze info komt van mijn vader. Dus of het waar is...

Lotte zei

Jeeeeeeeeee... Ik vond lpm (afkorting van die levensgevaarlijke dieren) altijd al eng. 'Maar die doen niets!' werd er dan altijd gezegd...

Die emelten vond ik vroeger zeer schattig (soort rupsje-nooit-genoeg), maar tegenwoordig vind ik ze angstaanjagend!

Marjolein zei

Wij kenden ze ook niet, tot een jaar of 8 geleden?

De enige remedie bleek... Al het gras eruit. En de aarde daaronder één spade diep omspitten en handmatig al de emelten uit de aarde halen!

Ze moeten allemaal weg zijn, anders kan je zo weer opnieuw beginnen.
Ze vreten de wortels van het gras kapot waardoor je gazon langzaam geel wordt, zeer charming...

Lastig is dat gras daarna vaak niet meer zo mooi groeit omdat de aarde zo omgewoeld is.

Succes ermee! Rotdingen!

Zuster_Klivia zei

Wat een leerzame avond weer. Bedankt!

Kun je morgen misschien even dat atol uitleggen? ;)

Ydnas zei

Weer wat geleerd, ga zo maar eens google-en hoe zo'n emelt er dan uitziet..
En brrr, hoe betrouwbaar is die info van je vader????
Liefs Sandy

MaMarije zei

Wat fijn dat een groot kruiswoord-mysterie nu is opgelost! Maar bah. Jammer dat dat dan van die r*k-beesten blijken te zijn.
*neemt zich voor in volgende tuin geen gras te doen/leggen/of-wat-je-dan-ook-met-gras-doet*

Irène's wereld zei

@Lotte: Allemaal leuk en aardig maar hoe is het met Moos? En waar kan ik dat keuren, aan de hand van beeldmateriaal???

@Marjolein: Neeeeeeee... *slik*
Ik vertrouw vooralsnog in de verdelvingskunsten van Sjoerd.

@Zuster_Klivia: Maar natuurlijk. Een atol is een koraaleiland. Maar ik snorkel nooit. En mijn vader ook niet. Dus ik kan niet bevestigen dat het klopt. ;-)

@Sandy: Vaders weten doorgaans alles hè?!

@MaMarije: Doe als vrienden van ons. Leg kunstgras! Je moet er van houden maar dan heb je ook wat. Nooit meer maaien en geen goede met emelten. Maar ook nooit meer de geur van vers gemaaid gras...

Lotte zei

We moeten facebooken!

Louise zei

NEEE!!!!

Weet je dat ik vorig jaar op mijn prille grasmat lag en ik een langpootmug heel raar zag doen in het gras? En dat ik nog iets dacht als "het lijkt wel of ze zit te poepen". En dat ik verder niets deed?

Nu pas weet ik dus dat ze emeltembryo's in mijn gras aan het leggen was. En nu weet ik dus ook waarom mijn gras op sommige plekken nogal ongezond geel is.

Goffer.

En als ik dan lees dat alles eruit moet, dan negeer ik het nog maar even.
Bah.

Mars zei

Hmm je ziet dat ik al een eindje op weg ben op je blog :) Je schrijft erg leuk! En mijn god, ik heb ook emelten in m'n gras. Heb al verdelgingsmiddel gehaald, maar dat gebruik vergt nogal wat precisie qua wanneer en zoveel bewatering etc. Zijn jullie er vanaf? Mijn grasveld lijkt wel een weiland met allemaal hobbels en zandbultjes enzovoort. BAH! Ik denk dat ik je maar ga volgen :)