donderdag 22 december 2011

Irène weet wanneer het tijd is

Op de valreep besloot ik het jaar in stijl af te sluiten. Met een orale antibioticumkuur. Na weken van op en af kwakkelen vond ik het gisteren mooi geweest. Tijd voor actie. Zeker met de komende week in het verschiet. En dan doel ik niet op de gezegende dagen en de jolijt die daarmee gepaard gaat, maar meer op het praktische aspect ervan. Dat je, mocht er écht stront aan de knikker zijn, geen hond te pakken krijgt en je jezelf verwijt waarom je niet eerder aan de bel hebt getrokken. Of dat onze geplande kerstvakantie in het water valt in plaats van op een eiland.

Maar wanneer is nou het juiste moment om contact te zoeken met het ziekenhuis?
Wanneer mail je de CF-verpleegkundige dat het hommeles is?
Wanneer bel om te zeggen dat er een vorm van interventie plaats moet vinden?
Wanneer neem je zelf het lijstje van 'verhoging/ koorts - meer, dikker, donkerder groen sputum - benauwd/ kortademig - wat dies meer zij/ vul zelf maar aan' serieus genoeg?
Wanneer zet je je over je - irreële - angst heen? De angst voor 'als ze me maar niet naar de SEH laten komen waar ze dan weer een bloedgas willen trekken die dan natuurlijk niet lukt'.

Natuurlijk wist ik het gisteren allang maar mijn Cysters en Fibro's op de social media gaven me net dat laatste benodigde zetje. "Als ik jou was zou ik toch maar even mailen/ bellen!" Waarvoor mijn hartelijke dank. En dus deed ik 's avonds een mailtje de deur uit. Dat werkt bij mij psychologisch altijd het best. Want dan word je niet meteen teruggebeld maar is er ook geen weg meer terug nadat je er nog een nachtje over hebt geslapen. In de mail stond een opsomming van mijn klachten én mijn beoogde plan. En de toevoeging dat ik heus niet SEH-waardig was. Just to be sure, een mens kan niet duidelijk genoeg zijn.

Tot mijn grote opluchting kwamen alle partijen in de loop van vandaag tot dezelfde conclusie. Starten met mijn vaste kuur, bellen als er geen verbetering optreedt. En dat er voor over drie weken toch al een poliafspraak gepland stond kon niet beter getimed zijn. Woepie!

De rest van de dag bracht ik door voor de tv.
Ik zag hoe nederrappers Ali B en Kempi in Koffietijd doodleuk een vilten kerstboom in elkaar zaten te naaien. Met de festonsteek. En vroeg me oprecht af of ik ijlde. Daarna keek ik Bondi Vet op Animal Planet en kreeg tranen in mijn ogen bij een hartoperatie van een koddige puppie.
Vervolgens schakelde ik over op Serious Request, voor mijn dagelijkse portie ergernis deze week. Ik kan niet tegen Gerard Ekdom, massahysterie, Gerard Ekdom, evenementengeilheid, Gerard Ekdom, schijnheiligheid en Gerard Ekdom. Maar daarover heb ik mijn ongenoegen vorig jaar al eens geuit.
Tot ik beelden zag. Van een huilende man. Gerard Ekdom. En ik zelf ook een brok in mijn keel zat weg te slikken.
Toen wist ik het zeker. Ik heb op tijd gebeld. Nét.

10 opmerkingen:

MissPiggy zei

Goed zo meisje!
*Momma 's proud! haha...

Waaauw, ik zat even die blog van vorig jaar te bekijken (die had ik vorig jaar gemist, door 'andere bezigheden' hahaha).

Dat glas wijn bij die kaarsen...

En toen kreeg ik traantjes.
En ik heb niet eens een kuur nodig!

Dank je wel.

xxx! En beterschap!

Zuster_Klivia zei

Oeh, idd. Je was al aardig ver heen als ik het zo lees ;)

Beterschap!

Mara zei

Werkt super die mail! En je gaat 'heel verstandig' het oude jaar uit. Goed van jou!
Veel plezier op het eiland.

x

Cash en Els zei

Geef me de hand, we gaan gelijk op!! Hoop dat het werkt zodat we niet alsnog richting zkh kunnen tijdens de feestdagen.

Groetjes, Els

Tamara M. zei

Goed gedaan van je! Zeker met kerst is op tijd bellen wel een pre, zeg maar... En wanneer leren ze op de SEH nou eens dat een bloedgas prikken dáár bij een CFer gewoon niet gaat lukken, op dat moment...

Gelukkig hoefde je niet naar de SEH! Hopelijk slaat je kuur aan.

xxx Tamara

Erika zei

Blijft inderdaad lastig, wanneer te reageren! Heel veel beterschap en toch fijne feestdagen en vooral een heel goed 2012!

Groetjes, Erika

Edje zei

Goed gedaan meisje! Hopelijk gaat het snel beter.
Hele fijne kerstdagen en een geweldig 2012 gewenst!

Zara zei

Ben je sowieso niet altijd te laat met een kuur als je Gerard Ekdom niet verdragen kan? ;)
Goed dat je aan de bel hebt getrokken, hoop dat de poliafspraak idd niet vervroegd hoeft te worden.

Puck zei

Goed idee zeg. Mail eruit doen en dan naar bed om aan het idee te wennen dat je móet...

Ik hoop dat de kuur snel aanslaat en je een hele fijne kerstvakantie krijgt.

Claudia Huijzen zei

Succes met je kuurtje! Liefs Claudia