zondag 25 december 2011

Mamamijmeringen

Eerste kerstdag 1983.
Dit is mijn moeder. Ik geef haar een dikke knuffel.
(En zie ons heerlijke eighties interieur, inclusief fondue! :-)))


Het oorspronkelijke plan was om een foto van mijn moeder en mij uit 1985 op te snorren en daar dit stukje over te schrijven, maar ik kon geen leukere vinden dan deze. Foto's waar ik met mijn moeder op sta zijn er niet zoveel (met mijn vader des te meer, zij was duidelijk de knipper). Foto's van mij waar ik mijn moeder knuffel zijn nog schaarser. Dit moet zo ongeveer de laatste keer zijn. Ik ben niet zo'n knuffelkont.

Eerste kerstdag 1983.
Ik kijk naar het gezicht van mijn moeder. En zie hoe jong ze toen nog was. Als ik een foto uit 1985 had genomen was ze op dat plaatje precies even oud geweest als ik nu ben. Maar op zich maakt dat voor het vergelijk niet uit, in het tijdsbeeld. Want wat zijn 2 jaar uitgesmeerd over 32?

Eerste kerstdag 1983.
Mijn moeder is hier 30 jaar, ik 4. Wat ziet ze er nog jong uit. Maar wat ligt er toch ook al een leven achter haar. Getrouwd, al zeven jaar moeder, zorgen en verdriet over haar eerstgeborene die ze moest begraven, zorgen en verdriet over het ziek zijn haar tweede dochter.
Toch zie ik vooral een stralende mama. Die er altijd wat van wist te maken.
Die er altijd voor me was. Is. Ondanks of dankzij. Misschien wel allebei.

This one's for my mama. I love you.

9 opmerkingen:

Esther zei

lief!!

Marlies zei

Mooi Irène!

Louise zei

Krijg er een beetje tranen van in mijn ogen Irène. Mooi.

Zuster_Klivia zei

Dat is een mooi eerbetoon! :)

PS: ik ruik de walmende olie bijna van de foto af...

NOVY zei

Ow. Mooi.

Edje zei

Wat lief!

Lotte zei

Ja gelukt. Tranen!

Jolanda zei

Prachtig. Van Goud.

Anoniem zei

Mooi meissie. Aandoenlijke foto. Kusje voor DeHenny.