vrijdag 27 april 2012

Lachen naar het vogeltje

Het zal geen verrassing zijn dat ik een ijdel meisje ben. Hoewel ik gerust zonder gêne naar de supermarkt ga in mijn hangkloffie loop ik er liever verzorgd bij. Met haar dat ergens op staalt, een opgetuigd gezicht en kleren die de vrouw maken. Hoe een ander mens je je daardoor kunt voelen.
Mijn wekelijkse uitje naar d'n Doug is dan ook om meerdere redenen een feestje. Natuurlijk is het tof om te zeggen dat je naar je werk moet. Maar daarnaast mag ik ook nog eens volledig los waar het het optutten betreft. Compleet opgedirkt in je eentje binnen op de bank zitten geeft nou eenmaal een andere beleving dan buiten tussen de mensen zijn en meedoen met de maatschappij.

Eens per jaar wordt een hoek van de winkel voor drie dagen lang omgetoverd tot heuse fotostudio en kun je professionele foto's van jezelf laten maken. Maar niet voordat je onder handen bent genomen door een van de visagistes en er desgewenst nog wat aan je haar wordt gefriemeld. Hoe leuk?! Dit jaar besloot ik over mijn eigen schaduw heen te stappen (lekker actueel!) en me koelbloedig voor het oog van de camera te werpen. Als ik me niet schaam om als ma Flodder naar winkel te gaan hoef ik me al helemaal niet te generen om eens een keer opgeprikt naar het vogeltje te lachen.

Zodoende zat ik vanmorgen reeds om elf uur bij de kapper. Om het nuttige met het aangename te verenigen. Eerst werd mijn dof gewassen haarkleur wat opgefrist en daarna zette de kapster de schaar in mijn struik. Duchtig. Mijn verzoek om de lengte te behouden maar wel met 'iets meer laagjes' was niet tegen dovemansoren gezegd. Bruusk ging ze te werk al snel zag ik lange plukken haar op de grond liggen. Mijn voormalige haar. Oei. Ze had er duidelijk zin in. En ik eigenlijk ook wel. Het eindresultaat is anders dan ik verwacht had, veel korter. Met name de achterkant van mijn hoofd roept de vraag op of er überhaupt nog sprake is van 'halflang haar'. Maar toch ben ik er blij mee. Het staat pittig. En past ook wel bij de fase waarin ik me momenteel bevind. Of zo. Bovendien is de beste eigenschap van haar dat het vanzelf weer aangroeit. Dus het komt altijd goed.

Een paar uur later nam een van mijn lieve collega's mijn blotebillengezicht onder handen. En daarna mocht ik op...
Het feit dat ik op deze plek enkele foto's durf te laten zien geeft wel aan dat ik zelf meer dan tevreden ben over het eindresultaat. En daar gaat het tenslotte om. Schijt aan de wereld, schik in jezelf.




5 opmerkingen:

Marjan zei

Echt super mooie foto´s!! Mag je zeker trots op zijn :)

Kim zei

Ze zijn leuk geworden! xx

Edje zei

Ik vind ze allemaal mooi maar die laatste is echt prachtig!

Sammy zei

Klinkt als een leuk dagje! Echt mooie fotos!! Volgens mij ben je best fotogeniek!

xx Sam

Yvonne zei

Op de laatste ben je een echt fotomodel! En de andere foto's zijn ook geweldig!